Innlegg: – En skummel og trist utvikling

Er vi på kollisjonskurs? – Jeg tror dessverre det, skriver daglig leder Kenneth Waal i Mestertak Service i en kronikk.

Det er alltid to sider av en sak, og denne saken er ikke noe unntak.

Det er positivt å hjelpe andre mennesker som ikke har det like godt som vi nordmenn har det.
Vi har på mange måter vunnet i lotto den dagen vi ble født, så det er bra at Norge hjelper til – vi skal hjelpe til.

MEN; Skal det gå på bekostning av en hel bransje?
Er det riktig at utenlands arbeidskraft skal trumfe oss nordmenn som har bygget opp dette landet?

Billig arbeidskraft, sosial dumping og elendig HMS – det er noen av ordene som på mange måter har blitt dagligdags i bransjen. Dessverre.

Jeg leser alltid bygg.no på søndagsmorgenen til kaffen - der står blant annet ukens konkurser.
Trist lesning, men jeg klarer nesten ikke å uttale navnet på en bedrift som står der. Satt litt på spissen. Bak disse konkursene står noen hjelpeløse kunder som har fått et halvt bad – de står med skjegget i postkassen fordi de valgte den billigste entreprenøren for å pusse opp badet til flere 100.000 kroner. De sitter helt sikkert igjen med spørsmålet: ”Hvorfor valgte vi dette firmaet?”
– Det er på tide at vi nordmenn slutter å spare oss til fant. Bruk et anerkjent firma som leverer kvalitet, og følger dagens lover og regler til en litt dyrere penge. Men som til gjengjeld fortsatt er der årene etter, slik at man fortsatt har garanti på den utførte jobben.

Jeg sier samtidig at det ikke kun er utenlandsk arbeidskraft som står for dette, det finnes norske bedrifter som jukser også. På mange måter kan jeg forstå dem - selv om det er feil. De norske bedriftene er redd for at de skal bli priset ut på hver eneste jobb på grunn av at Piotr bygg og kiosk jukser, og går ned i pris. Vi ser ofte at de utenlandske bedriftene sløyfer stillaset rundt bygget, og sparer 50.000 kroner eks. mva. Hvis de i det hele tatt betaler mva.

Vi må ta grep for å redde bransjen som har en skummel og trist utvikling, og en skummel og usikker fremtid. Vi må satse på lærlinger, øke tiltakene for rekruttering i bransjen, så ikke bransjen vår sakte, men sikkert dør ut. Til slutt er det kun utlendinger som jobber som tømrere, malere og taktekkere. Trist. Er det slik vi ønsker det?

Er det så viktig at alt skal gjøres billigst mulig, med dårligere kvalitet. Er det så viktig at badet man kanskje bytter i boligen en eller to ganger i livet koster mindre, enn det norske firmaet som har levert kvalitet siden 1979?

Jeg savner å få den telefonen: ”Jeg har et problem, kom og fiks det”. Nå starter den telefonsamtalen litt annerledes: ”Jeg har et problem, hva koster det å få det ordnet”. Alt handler om penger.
Alle skal ha det billigst mulig.

Kjære kunder skal dere ha noe utført. Sørg for at firmaet dere bruker følger dagens lover og regler, så kan vi fortsette i bransjen vår. Dere har også et ansvar. Takk.