Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Nok en kontraktsheving fra Statens vegvesen

Publisert: 04.10.2015 23:27.

Fredag ble det kjent at Statens vegvesen hevet kontrakten med BL Entreprenør rundt byggingen av en gang- og sykkelvei langs fylkesvei 705 Stigamælen i Selbu kommune. Dette blir dermed den fjerde kontrakten Statens vegvesen har hevet siden 31. mars i år.

Flere nettledere

  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
  • En klar oppfordring til byggenæringen
    22.02.2021
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
    21.02.2021
Les flere

Nettleder

Boligprisene fortsetter rett oppover

Les også:

  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • - Ingen automatikk at trevirket kommer fra bærekraftig skogbruk
  • Bygger ny fiskekasse-fabrikk på Hitra
  • Etterlysning: Er du en senior som har tatt fagbrev i godt voksen alder?
  • Boligprisene steg med 2 prosent i februar
  • Innlegg: Statistikk for bygg- og anleggssektoren, og hva har Parisavtalen med dette å gjøre?
  • Ny toppleder i Drammen Helsepark
  • Cobuilder og CEI-Bois sammen om å utvikle en datadrevet BIM-plattform
  • Hæhre krever over en halv milliard – motparten vil ha 104 millioner kroner
  • Økt fokus på brannrådgivning i Erichsen & Horgen
  • Konsept Fasade blir forhandler av Idealcombi vinduer og dører
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen

Flere kontrakter

  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Kontrakten var riktignok ikke av det store slaget, men er selvsagt likevel viktig for de involverte partene. Det å heve en kontrakt er en alvorlig reaksjonsform, og tyder på at byggherren ikke er fornøyd med tingenes tilstand. Nettopp derfor er det også så spesielt at Statens vegvesen har valgt å heve flere kontrakter på så kort tid.

Kontrakten som ble hevet fredag skal ha skjedd fordi Statens vegvesen mener det er gjort alvorlige brudd på avtalen og at de ikke hadde noe annet valg enn å avslutte kontraktsforholdet. BL Entreprenør på sin side er sterkt uenig i dette, og sier at kontrakthevingen er lovstridig og varsler rettslige skritt.

Denne typen kontraktshevinger har vært sjelden innen veibyggingen i Norge. Forut for inneværende år kan vi ikke huske at større kontrakter er blitt hevet fra Statens vegvesen sin side de senere årene. At da fire kontraktshevinger skjer på sju måneder er dermed meget oppsiktsvekkende.

Kontraktene de har hevet er med Obras Subterraneas (OSSA), som var entreprenør i prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen. Kontrakten hadde en verdi på nær 416 millioner kroner.
 Deretter hevet Statens vegvesen og fylkeskommunen i Oppland 2. juli en veikontrakt med entreprenøren Åge Haverstad AS. Kontrakten på fv. 33 Langsletta-Totenvika hadde en verdi på nær 166 millioner kroner. Entreprenøren hadde selv truet med heving i forkant av Vegvesenets avgjørelse. Videre hevet Statens vegvesen 28. juli en kontrakt med IBM Norge om å utvikle ny, enklere betalingsløsning for bompenger. Kontrakten på 100 millioner kroner ble inngått i 2013, og arbeidet med nytt system skulle etter planen være fullført i år. Prosjektet har en samlet kostnadsramme på 500 millioner og målet var å forbedre funksjonaliteten og gi mer effektive løsninger for både bompengeselskapene og bilistene. Og nå sist ble altså kontrakten med BL Entreprenør hevet fredag, som hadde en verdi på 21 millioner kroner.

Det er varslet rettslige etterspill ved alle disse kontraktshevingene. At det blir juridisk uro etter uenigheter av denne typen er ikke oppsiktsvekkende. Det er store verdier på spill for begge parter, og det er naturligvis ulike oppfatninger rundt hvordan den faktiske situasjonen er og hvordan dette skal håndteres. Det gjenstår å se hvordan utfallet av disse juridiske avgjørelsene ender.

I etterkant av kontraktshevingen med IBM, da Statens vegvesen hadde hevet kontrakter med en verdi på rundt 682 millioner koner, sa fungerende vegdirektør Lars Aksnes til Byggeindustrien at det var tilfeldig at kontraktshevingene hadde hopet seg opp, og avviste at de bevisst hadde lagt seg på en hardere linje overfor leverandørene – eller at de hadde bommet med forarbeidene.

Uansett skyldfordeling er dette en uheldig situasjon, for alle parter. Dette er ikke en ønsket utvikling, og medfører ekstrautgifter for både byggherre og entreprenører. Om dette er tilfeldig gjenstår å se. Det kan være at Statens vegvesen fremover vil legge seg på en tøffere linje og virkelig markere når de ikke er fornøyd med utviklingen. Vi kjenner ikke detaljene i hva som ligger bak kontraktshevingene - det får vi forhåpentligvis vite mer om senere. Noen vil helt sikkert spørre seg om forarbeidet har vært gjort godt nok, eller om det rett og slett er slik at utførende ledd ikke har gjort det de skulle.

Bare tiden fremover vil vise om dette virkelig har vært rene tilfeldigheter, eller om vi ser et mønster med flere kontraktshevinger og en innkjøpspolitikk som ikke fungerer som den burde. Vi håper ikke det er en utvikling som fortsetter. Om leverandørene oftere blir sparket ut, har det sviktet både med kontraktstildelinger, gjennomføringsevne og ikke minst samhandlingen ute på prosjektene. Det taper alle på.

Les også:
  • Vegvesenet kaster ut BL Entreprenør i Selbu
  • BL Entreprenør om hevingen: - Får rettslig etterspill
  • Åge Haverstad stevner fylkeskommunen – mener hevingen er urettmessig
  • OSSA krever 100 millioner av Vegvesenet
  • OSSA lavest på prosjekt de ble kastet ut av
  • Statens vegvesen hever kontrakt med OSSA

Nøkkelord:

Leder
 

Hæhre krever over en halv milliard
– motparten vil ha 104 millioner kroner

 

Boligprisene steg med 2 prosent i februar


 

Leif (77) har jobbet med mur og betong siden 60-tallet - i fjor høst tok han fagbrev

Etterlysning: Er du en senior som har tatt fagbrev i godt voksen alder?

 

Rapport: Ny flyplass i Mo i Rana vil gi milliardtap

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen