Nok en kontraktsheving fra Statens vegvesen

Fredag ble det kjent at Statens vegvesen hevet kontrakten med BL Entreprenør rundt byggingen av en gang- og sykkelvei langs fylkesvei 705 Stigamælen i Selbu kommune. Dette blir dermed den fjerde kontrakten Statens vegvesen har hevet siden 31. mars i år.

Kontrakten var riktignok ikke av det store slaget, men er selvsagt likevel viktig for de involverte partene. Det å heve en kontrakt er en alvorlig reaksjonsform, og tyder på at byggherren ikke er fornøyd med tingenes tilstand. Nettopp derfor er det også så spesielt at Statens vegvesen har valgt å heve flere kontrakter på så kort tid.

Kontrakten som ble hevet fredag skal ha skjedd fordi Statens vegvesen mener det er gjort alvorlige brudd på avtalen og at de ikke hadde noe annet valg enn å avslutte kontraktsforholdet. BL Entreprenør på sin side er sterkt uenig i dette, og sier at kontrakthevingen er lovstridig og varsler rettslige skritt.

Denne typen kontraktshevinger har vært sjelden innen veibyggingen i Norge. Forut for inneværende år kan vi ikke huske at større kontrakter er blitt hevet fra Statens vegvesen sin side de senere årene. At da fire kontraktshevinger skjer på sju måneder er dermed meget oppsiktsvekkende.

Kontraktene de har hevet er med Obras Subterraneas (OSSA), som var entreprenør i prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen. Kontrakten hadde en verdi på nær 416 millioner kroner.
 Deretter hevet Statens vegvesen og fylkeskommunen i Oppland 2. juli en veikontrakt med entreprenøren Åge Haverstad AS. Kontrakten på fv. 33 Langsletta-Totenvika hadde en verdi på nær 166 millioner kroner. Entreprenøren hadde selv truet med heving i forkant av Vegvesenets avgjørelse. Videre hevet Statens vegvesen 28. juli en kontrakt med IBM Norge om å utvikle ny, enklere betalingsløsning for bompenger. Kontrakten på 100 millioner kroner ble inngått i 2013, og arbeidet med nytt system skulle etter planen være fullført i år. Prosjektet har en samlet kostnadsramme på 500 millioner og målet var å forbedre funksjonaliteten og gi mer effektive løsninger for både bompengeselskapene og bilistene. Og nå sist ble altså kontrakten med BL Entreprenør hevet fredag, som hadde en verdi på 21 millioner kroner.

Det er varslet rettslige etterspill ved alle disse kontraktshevingene. At det blir juridisk uro etter uenigheter av denne typen er ikke oppsiktsvekkende. Det er store verdier på spill for begge parter, og det er naturligvis ulike oppfatninger rundt hvordan den faktiske situasjonen er og hvordan dette skal håndteres. Det gjenstår å se hvordan utfallet av disse juridiske avgjørelsene ender.

I etterkant av kontraktshevingen med IBM, da Statens vegvesen hadde hevet kontrakter med en verdi på rundt 682 millioner koner, sa fungerende vegdirektør Lars Aksnes til Byggeindustrien at det var tilfeldig at kontraktshevingene hadde hopet seg opp, og avviste at de bevisst hadde lagt seg på en hardere linje overfor leverandørene – eller at de hadde bommet med forarbeidene.

Uansett skyldfordeling er dette en uheldig situasjon, for alle parter. Dette er ikke en ønsket utvikling, og medfører ekstrautgifter for både byggherre og entreprenører. Om dette er tilfeldig gjenstår å se. Det kan være at Statens vegvesen fremover vil legge seg på en tøffere linje og virkelig markere når de ikke er fornøyd med utviklingen. Vi kjenner ikke detaljene i hva som ligger bak kontraktshevingene - det får vi forhåpentligvis vite mer om senere. Noen vil helt sikkert spørre seg om forarbeidet har vært gjort godt nok, eller om det rett og slett er slik at utførende ledd ikke har gjort det de skulle.

Bare tiden fremover vil vise om dette virkelig har vært rene tilfeldigheter, eller om vi ser et mønster med flere kontraktshevinger og en innkjøpspolitikk som ikke fungerer som den burde. Vi håper ikke det er en utvikling som fortsetter. Om leverandørene oftere blir sparket ut, har det sviktet både med kontraktstildelinger, gjennomføringsevne og ikke minst samhandlingen ute på prosjektene. Det taper alle på.