Herman Smith er gjest i Byggeplassen der han snakker om KI-selskapet Volve Technolgies og mulighetene med kunstig intelligens i byggenæringen. Foto: Frode Aga
Podkast: Slik vil gründeren endre bygg- og anleggsbransjen med KI
I 2023 tok Herman Smith steget ut fra en trygg lederstilling som digitalsjef i Multiconsult, til en gründertilværelse med oppstartsselskapet Volve Technologies. Nå er KI-selskapet i ferd med å skaffe seg et fotfeste.
Selskapet har som mål å forbedre tilbudsarbeid og prosjektledelse
i bygg og anlegg med kunstig intelligens, og har både private investorer og store
aktører som OBOS inne på eiersiden.
Plattformen ble lansert i januar 2025 og bruker avansert KI for å analysere og strukturere store mengder kontrakts- og anbudsdokumenter.
Målet er at aktører i byggenæringen skal jobbe både raskere
og bedre, og ikke minst redusere og kontrollere risiko.
– Inn i en anbudsprosess for en entreprenør, så er det ikke
nødvendigvis tid som er det viktigste. Det er å ta kontroll på risiko. Fordi hvis
du vinner, så skal du leve med den risikoen gjennom prosjektet. Og det aller
viktigste er jo nettopp å vinne anbudet, sier Herman Smith i podkasten.
Han legger ikke skjul på at det er en spennende tid for norske
gründere i byggenæringen. Norske Consigli, som har satset på KI innenfor eiendom, ble nylig solgt til amerikanske Aecom for en pris som er anslått til å ligge på rundt fire milliarder.
Spacemaker, som også er norsk, ble i 2020 solgt til amerikanske Autodesk for 2,2 milliarder.
Volve-sjefen har uttalt til Finansavisen at de har mål om å øke lisensinntektene fra to til 60 millioner innen tre år.
Spørsmålet er om Volve er det neste store KI-selskapet fra Norge.
– Jeg får det spørsmålet litt om dagen, det gjør jeg. Og bare for å ha sagt det: Det er to fantastisk inspirerende caser. Det de har
fått til der, setter Norge på kartet, ikke bare i byggebransjen, men også i et
teknologiperspektiv. Det er utrolig inspirerende også for oss, sier han før han
legger til:
– Men for min del i hverdagen, så virker det ganske fjernt. Begge
de to selskapene hadde holdt på et par år lenger enn det vi har holdt på nå, og
det er utrolig mye risiko i å utvikle noe sånt som man gjør, sier Smith og
legger til at gründerhistoriene først og fremst er til inspirasjon.
– Det setter jo en standard for hva som er mulig å få til. Men
i hverdagen så er vi aller mest opptatt av å få den plattformen til å bli enda
litt bedre og levere det kundene forventer av oss hver eneste dag, sier Smith.
I podkasten kan du høre mer om hva KI-gründeren tenker om norsk byggenærings teknologivilje og mulighetene for kunstig intelligens i et internasjonalt marked.