Ole Wiig er fagansvarlig i NSW Arkitekter.
Foto: privat
Innlegg: Trondheim trenger Tordenskiold bydel
Midtbyen i Trondheim har alltid vært byens pulserende hjerte. Den østre delen av Midtbyen er pulserende og aktiv helt opp til Nedre Elvehavn, mens den vestre delen mangler både liv og aktiviteter.
Innlegg av:
Ole
Wiig, arkitekt og faglig leder, NSW Arkitektur.
Hva skal til
for at den vestre delen kan bli like aktiv og livskraftig?
Søndre gate
strekker seg over kanalen til Jernbaneområdet og Brattøra. En tilsvarende
forbindelse mangler i Midtbyens vestre del. For å komme over til Brattøra her
må man bevege seg helt bort til Skansen.
Med samme
avstand som Søndre gate har øst for Munkegaten har Leüthenhaven og
Tordenskiolds gate samme avstand vest for denne.
Tordenskiolds
gate peker rett imot jernbanens Driftsbanegård, sentralt plassert i Vestre
Kanalhavn. Her ligger det godt til rette for en attraktiv, sydvendt og
multifunksjonell byutvikling og ikke bare boliger. Her er det lite industri
igjen og noen jernbanespor vil kunne fjernes, så her kan oppstå Midtbyens nye
bydel – Tordenskiold bydel. Denne kan også bli en sterk katalysator for å
gjenskape liv i Midtbyens vestre del.
Tordenskiold
gate ender i Tordenskiolds
allmenning ved Kanalen. En gang- og sykkelbro – Tordenskiold bro - kan føres
videre over Kanalen til den vakre Driftsbanegården. Bygningen ligger godt
tilbaketrukket fra Kanalen og dannes en naturlig og sydvendt plass -
Tordenskiolds plass.
Tordenskiold-museet
på Ringve er ikke særlig aktivt lenger, så hvorfor ikke la Driftsbanegården bli
et attraktivt og inviterende Tordenskiolds Opplevelsessenter?
Her kan det bli
spennende utstilling om den trondhjemske sjøhelten Tordenskiold og en attraktiv
restaurant med uteservering. I tillegg bør det skapes en digital interaktiv
presentasjon med lyd og film om slaget ved Dynekilen, med fart og spenning i
hele lokalet. Dette vil ikke bare bli samlingsstedet i den nye bydelen, men her
kan også feires bursdager og andre store begivenheter omgitt av Tordenskiolds
bravader.
Tordenskiold-statuen
i Vår Frue kirke-parken er blitt flyttet flere ganger og kan flyttes til
Tordenskiolds plass hvor sjøhelten møter vannet. Også Tordenskiolds
favorittfregatt Hvide Ørn kan legges i Kanalen foran Tordenskiolds plass og
servere Tordenskiolds livrett; Brunsei med kålrabi og brennevin!
Det har nylig
vært presentert en ny bro fra Ravnkloa over Kanalen, men den treffer bare den
østre delen av Vestre Kanalhavn. Dersom forbindelsen til Vestre Kanalhavn
legges fra Ravnkloa bidrar den lite til å aktivisere Midtbyens vestre del,
snarere tvert imot. En bro her vil også skape begrensninger i
båttrafikken i Ravnkloa, både for Munkholmbåten og andre fartøyer.
Istedenfor å
bygge en bro over Kanalen i Ravnkloa, som vil få nok liv uansett, bør det
etableres en ny bro i forlengelse av Tordenskiolds gate midt imot den nye
bydelen. Som arkitekt ansvarlig for Blomsterbroen er jeg også kjent med behovet
for å kunne åpne broen for høymastede fartøyer.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.