Swedoor bytter navn
Skandinavias største dørprodusent har per 1. januar 2010 skiftet merkenavn til Swedoor/JELD-WEN.
Det betyr blant annet farvel til navn som Kilsgaard og Jutlandia og god dag til to nye produktlinjer; clever-line og ADVANCE-LINE, som blir felles for hele Skandinavia. Skiftet av merkenavn skjer som en naturlig del av den positive utviklingen konsernet har gjennomgått de seneste år.
Swedoor/JELD-WEN er det nye fellesnavnet for Skandinavias største dørprodusent. Skiftet av merkenavn er en fortsettelse av en rekke strategiske tiltak som skal fremme veksten av dørløsninger på det danske, svenske og norske markedet og forøvrig være det samlende merkenavnet for konsernets aktiviteter i Skandinavia.
Morselskapet JELD-WEN A/S har hovedkontor i Løgstør og er representert i de fleste land i Europa. Konsernet er i dag eid av amerikanske JELD-WEN, inc., som er en av verdens største produsenter av dører og vinduer, og med det nye merkenavnet beholdes det mest kjente merket i Skandinavia, samtidig som forbindelsen til JELD-WEN tydeliggjøres:
- Vi vil først og fremst gjerne signalisere tre ting med vårt nye merkenavn: Dels at vi samler alle våre aktiviteter i Skandinavia under ett og dermed anvender samme navn og logo i hele Skandinavia, dels at vi er stolte av å være en del av det globale JELD-WEN-konsernet og endelig at vi vil sikre bedre gjenkjennelse hos våre kunder og sluttbrukere, sier skandinavisk direktør Torben Porsholdt. – Skiftet av merkenavn skjer således for oss som en naturlig forlengelse av den markante og positive utviklingen vår organisasjon og produkter har gjennomgått, og som skal bidra til å ta enda flere markedsandeler, fortsetter Torben Porsholdt.
Det nye merkenavnet medfører et farvel til navn som Kilsgaard, Jutlandia, Swedoor-Kilsgaard og Swedoor-Jutlandia, som hittil har vært de dominerende merkenavnene innenfor bransjen i Skandinavia. - Swedoor er det mest kjente merkenavnet, og derfor beholder vi dette. Det er imidlertid kun i Skandinavia at Swedoor-navnet er blitt anvendt, og derfor er Swedoor/JELD-WEN et navn vi kommer til å anvende kun i Skandinavia, sier Torben Porsholdt.
Samtidig med navneskiftet implementeres en kraftig forenkling av antallet produktnavn. Fremover hører alle produkter inn under to produktlinjer, henholdsvis clever-line og ADVANCE-LINE. – Forenklingen skjer for å øke logikken og oversikteligheten i vårt produktsortiment og for på den måte å gi sluttbrukerne bedre hjelp til å velge riktig dør. I dag er ikke en dør bare en dør, og det kan være komplisert å treffe det riktige valg av dører til huset sitt. De to nye produktlinjene skiller seg markant ut i forhold til dørenes spesifikasjoner og prisnivåer, og vi vil gjøre en stor innsats for å lede kundene og sluttbrukerne fram til dørene som er korrekte for dem, forklarer markedssjef Mats Heidne.
Med skiftet av merkenavn og produktlinjer vil materialet hos forhandlerne bli skiftet ut, og ett av de nye tiltakene blir blant annet å stille ut dører påtrykt en grundig veiledning for valg av produkt.