Stor utenlandsk interesse rundt Nye Veier-prosjekter

Onsdag arrangerte Nye Veier sin leverandørkonferanse - og det var meget stor interesse rundt hva den statlige byggherren skal ha ut i markedet av konkurranser i tiden fremover - både fra inn- og utland.

Nye Veiers prosjektlanseringer er blitt populære evenementer for aktører innen anleggsnæringen. I takt med en stadig økende prosjektportefølje - og med en rekke pågående og kommende prosjekter har Nye Veier bygd seg opp en posisjon som en attraktiv oppdragsgiver. Dette kommer ikke bare av størrelsen på selskapet og deres prosjekter i seg selv - men også måten prosjektene gjennomføres på. Tidlig involvering og samhandling -  der leverandørene får ta del i en stadig større del av verdiskapningen gjør oppdragene attraktive for mange. Vi ser også andre statlige byggherrer i stadig økende grad differensierer måten deres prosjekter gjennomføres på - og i tiden vi nå er inne i er definitivt større, mer sammenhengende og leverandørstyrte prosjektgjennomføringer blitt stadig mer vanlig. Lite tyder på at dette vil endre seg med det første. Med det anleggsmarkedet vi ser i dag, er dette også både en nødvendig og fornuftig utvikling - og helt i tråd med hva dagens politiske regime har ønsket.

Totalt deltok det over 100 ulike firmaer på Nye Veier-arrangementet på Gardermoen - fordelt på entreprenører, leverandører, rådgivere og andre offentlige byggherrer. Rundt 20 prosent av virksomhetene som deltok på leverandørkonferansen kom fra utlandet. Det deltok representanter fra Kina, England, Spania og Italia - samt en rekke andre europeiske land på arrangementet. Ikke minst deltok det flere store franske selskaper på samlingen, som blant annet Vinci og Bouygues . Disse gigantene har tidligere vært lite aktive i det norske anleggsmarkedet. De har tidligere sett på enkelte prosjekter, men ikke valgt å bli med inn i finalerundene. Nå kan det se ut til at de ønsker å satse mer aktivt også i det norske markedet.

Det er selvsagt ikke overraskende at en rekke utenlandske selskaper ser på det norske markedet som et interessant satsingsområde. Investeringene innen anleggssektoren, og da spesielt innen vei og bane, har vært gjennom en enorm økning, både med tanke på nybygging samt drift og vedlikehold de senere årene. Investeringene øker stadig.

En rekke av de lokale selskapene har vokst i takt med de økte investeringene - men de nye utenlandske aktørene ser også muligheter for å finne sin plass i markedet. Før Acciona Infrastructura sikret seg strekningen E6 Ranheim-Værnes i Trøndelag , til en verdi av fire milliarder kroner, har det kun vært lokale selskaper som har vunnet Nye Veier-kontraktene. Fremover vil også de lokale selskapene bite godt fra seg - men de må nok regne med sterk utenlandsk interesse og konkurranse også - så de må virkelig få frem konkurranseinstinktet. I et travelt anleggsmarked med generelt lave marginer for mange selskaper, skal det bli spennende å se om de norske entreprenørene ønsker å være med på å presse priser i de store konkurransene - der flere nye selskaper ønsker å etablere seg gjennom store enkeltprosjekter.

Nå er det selvsagt ikke slik at det kun er pris som teller i disse konkurransene – en rekke andre forhold spiller inn - og her er det mulig å sikre seg jobber selv om man i utgangspunktet ikke har laveste pris. Man må selvsagt være konkurransedyktig og levere gode priser - men den beste totalpakken er hva byggherrene ser etter. Dette er selvsagt positivt - men setter samtidig store krav til leverandørene og deres samarbeidspartnere. Det er utvilsomt en spennende anleggsperiode vi er i inne i - og fortsatt står milliardutbyggingene i kø. Nye Veier alene skal ut med prosjekter til en verdi av 22 milliarder kroner i 2019.