Den 6. oktober i fjor ble det markert at alle de 30 seksjonene var hengt opp på Håloglandsbrua, men når åpningsmarkeringen for brua kan finne sted er fortsatt uvisst. Arkivfoto: Line Vestnes, Statens vegvesen.

SRBG tause om sveiseproblemene på Hålogalandsbrua

Kinesiske Sichaun Road and Bridge Group viser til kontraktskrav fra Vegvesenet og ønsker ikke å kommentere de unormalt høye sveiseavvikene på Håloglandsbrua.

Sichaun Road and Bridge Group har store sveiseutfordringer på Håloglandsbrua, og i sommer måtte Statens vegvesen nok en gang skyve på åpningen av den 1.533 meter lange brua i Narvik.

Omfattende kvalitetsavvik på sveis har ført til at mye av sveisearbeidet må gjøres på nytt, noe som har ført til ytterligere problemer for et allerede anstrengt prosjekt.

Taus om årsak

Byggeindustrien har spurt SRBG om hva som er årsaken til de høye avvikene, hva de gjør for å løse problemene og om de er trygge på at brua kan åpnes i 2018, men prosjektleder Alexandros Tstetsis er taus og viser til kontrakten de har med Statens vegvesen.

– Når det gjelder spørsmål rundt sveisearbeidene og åpning av Hålogalandsbrua er vi forpliktet til å forholde oss til kontrakten med Statens Vegvesen som beskriver at entreprenøren ikke skal uttale seg til media om forhold vedrørende kontraktsarbeidet, skriver han i en tekstmelding til Byggeindustrien.

- En læringsprosess

SRBGs prosjektleder legger ikke skjul på at det har vært mye å lære for en kinesisk entreprenør i et ukjent marked.

– Det har vært en læringsprosess for å bli kjent med nye krav enn de som SRBG er kjent med fra andre land. Etter snart fem år i det norske markedet har SRBG opparbeidet seg erfaring og kunnskap, noe som også resulterte i at SRBG ble tildelt Beitstadsundbrua, skriver Tsetsis.

– Kan et nytt marked med nye krav ha ført til forsinkelsene?

– Det kan være mange årsaker til forsinkelser på et prosjekt, når det gjelder Hålogalandsbrua forholder vi oss til kontrakten, svarer Tsetsis.

Vegvesenet, som så sent som i juni hadde mål om oktober-åpning, klamrer seg fortsatt fast til åpning i løpet av året.

– Kvaliteten på det arbeidet som har vært gjort har ikke vært tilfredsstillende. Det har ført til at vi må gjøre mye sveisearbeid på nytt, sa prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen til Byggeindustrien mandag og la til at svakhetene i arbeidet er blitt avdekket fortløpende.

– Det blir gjennomført 100 prosent røntgen av alt sveisearbeid. Jeg kan ikke gi deg et eksakt tall på hvor stor reparasjonsandelen er, men det er mer enn forventet. Spesialister og fagfolk sier avviket er unormalt høyt, sa Arntzen.