Foto: Fornebubanen
Foto: Fornebubanen

Sprengte første salve for ny tunnel mellom Lysaker-Vækerø

Mandag gikk den førte salven av for utbyggingen av tunnelen mellom Lysaker og Vækerø på Fornebubanen.

Den første salven markerer starten på den andre av totalt fire store tunnelentrepriser på Fornebubanen. Veidekke er entreprenør på tunnelentreprisen som har en estimert verdi på 1,145 mrd. kroner eksklusive merverdiavgift.

Foto: Fornebubanen
Foto: Fornebubanen

– De forberedende arbeidene på Lysaker er nå gjennomført, og selve tunneldrivingen i retning Vækerø kan starte. Arbeidet foregår nær landets mest trafikkerte jernbanestrekning, som vil være i full drift hele anleggsperioden. Det er forventet at omtrent 24.000 reisende vil gå av eller på Lysaker stasjon når Fornebubanen kommer i drift, heter det i en melding fra Fornebubanen.

Siden både tunnelen og stasjonshallen skal bygges midt mellom jernbane, annen infrastruktur og bebyggelse på Lysaker, vil det være utfordrende logistikk og mye aktivitet rett inntil byggeplassen. I tillegg er Lysakerelva er nærmeste nabo.

– Å bygge tunnel i et så tettbebygget og travelt strøk som Lysaker, er ikke rett frem. Vi har begrensninger når det gjelder massetransport og må planlegge all utkjøring utenom rushtid. I tillegg må vi ta hensyn til naboer, næringsliv og trafikanter med tanke på når på døgnet vi sprenger, forklarer prosjektleder for tunnel, Andreas Finstad, i meldingen.

Andreas Finstad og Tarjei Hammertrø. Foto: Fornebubanen

Andreas Finstad og Tarjei Hammertrø. Foto: Fornebubanen

Veidekkes kontrakt går ut på å drive 2,35 kilometer tunnel fra Lysaker i Bærum til Vækerø i Oslo, inkludert rømningsveier og stasjonshaller for Lysaker og Vækerø stasjoner. Tunnelarbeider skal utføres via et tverrslag (sidetunnel) på Lilleaker. Sjaktarbeidene regnes som kompliserte, og entreprisen har i seg utfordrende geologi og kryssing under Lysakerelven, med kritisk injeksjonsarbeid.

Fornebubanens delprosjektledelse og Veidekkes team på jobben er samlokalisert på Lysaker Mølle. Oppstart for tunneldrift fra Lysaker var i slutten av september, mens anleggsarbeider på Vækerø har planlagt oppstart i oktober 2023. Opprigging på Lysaker startet i sommer og alle arbeidene er planlagt ferdigstilt i mai 2025.