Spansk entreprenør sparket ut

Norge er et meget attraktivt marked for utenlandske anleggsentreprenører om dagen. Det er inngått mange store kontrakter med selskaper som ikke har operert i Norge tidligere – og det er ikke alltid det går bra. Tirsdag ble det kjent at spanske OSSA ble sparket fra jobben E6 Langslett-Sørkjosen.

Det er meget uvanlig at Statens vegvesen går til det skritt å si opp avtalen med utførende entreprenør på en så stor kontrakt. Vi kan ikke huske at så har skjedd tidligere. Det sier litt om hvor langt Obras Subterraneas (OSSA) var ute av kurs på jobben i Troms. Dette er en kontrakt til en verdi av 415 millioner kroner. Selskapet lå nå så langt bak fremdriftsplanen at Statens vegvesen ikke hadde annet valg enn å si opp avtalen. Med de store konsekvensene dette medfører er det voksent gjort av byggherren å innse at man måtte gjøre så dramatiske grep. Men de hadde nok ikke noe reelt valg – man kan ikke la en så stor kontrakt gå for halv maskin når man ligger så langt bak fremdriftsplanen. Det har ved flere anledninger tidligere fremkommet at det har vært utfordringer på prosjektet – blant annet ble store deler av det utenlandske mannskapet erstattet med norske og svenske arbeidere. Men heller ikke dette var nok til å få prosjektet på rett kjøl. Det er tydelig at Statens vegvesen så at ulempene var større ved å la OSSA gjennomføre jobbe enn å stanse prosessen og starte på nytt.

Dette vil selvsagt medføre store utfordringer på prosjektet i Troms. Nå stopper jobben opp og man må lyse ut en ny anbudskonkurranse. Dette vil kunne forsinke prosjektet med minst ett år og det vil medføre store ekstrautgifter.

Det er ikke første gangen utenlandske selskaper har hatt store utfordringer på store prosjekter i Norge. Alle husker selvsagt konkursen i Alpine Bau og problemene dette medførte på flere prosjekter, ikke minst på E6 Fellesprosjektet. Uansett konkurs eller ikke var Alpine Bau der også kraftig forsinket.

Den senere tiden er det inngår flere store kontrakter innen både vei- og baneutbygginger med store utenlandske selskaper. Vi håper virkelig at man har gjort grundige forundersøkelser sik at man ikke går på lignende smeller også her. Det kan koste samfunnet dyrt.

Det er selvsagt ikke slik at det er kun utenlandske selskaper som har utfordringer – det er også norske selskaper som har sine problemer – og som både kan forsinke og fordyre prosjekter. Men det kan utvilsomt se ut til at dette oftere skjer med utenlandske selskaper som prøver seg i det norske markedet for første gang. Det er heller ikke så rart. Det kan være helt andre måter å jobbe på i Norge enn i områder de tidligere har operert – og ikke minst kan det være helt nye regler og forskrifter man må ta hensyn til. Har man ikke forberedt seg grundig nok, vil man få store problemer å sette i gang med jobben så raskt som det er forventet av de store norske statlige byggherrene.

Norge er forpliktet til å følge internasjonale regelverk i sine innkjøpsavtaler - og dermed kan utenlandske selskaper konkurrere på lik linje med de norske – noe som selvsagt også betyr at norske kan satse på like linje i utenlandske markeder. Selv om det er strenge retningslinjer her – er det mulig å bygge opp konkurransen slik at prishensynet ikke veier like tungt som nå. Det skal bli spennende å se hvordan hensynet til kvalitet, erfaring vs. pris vil slå an i tiden fremover.

Enkelte begynner nå å få erfaringer ved å gjøre avtaler med utenlandske selskaper. Vi regner med at disse erfaringene blir videreført til resten av organisasjonen.

Det var ventet at innstillingen for jobben E134 Damåsen-Saggrenda skulle avgjøres tirsdag. Her ligger OSSA lavest, men vi blir svært overrasket om det ikke blir nr 2 på listen, Veidekke, som stikker av med denne jobben til noe over 700 millioner kroner.

Les også:

Statens vegvesen hever kontrakt med OSSA

DSB stengte OSSA-byggeplass - men nå er spanjolene i gang igjen

OSSA lavest på ny E134

OSSA bytter ut spanjoler med nordmenn og svensker

Vegvesenet stoppet OSSA-anlegg