Styreleder Cato Hellesjø i Bane Nor (t.v.) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har begge bestilt konsulentgranskinger av Follobanen.  Foto: Heiko Junge / NTB
Styreleder Cato Hellesjø i Bane Nor (t.v.) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har begge bestilt konsulentgranskinger av Follobanen. Foto: Heiko Junge / NTB

PwC skal granske Follobanen for Bane Nor

Konsulentselskapet PwC skal gå i gang med granskingen av Follobanen i midten av mars.

Styret i Bane Nor besluttet tidlig i januar 2023 å igangsette en evaluering av åpningen av Follobanen, for å kartlegge de bakenforliggende årsakene til at banen måtte stenges kort tid etter åpningen 11. desember 2022.

Oppdraget er planlagt igangsatt i midten av mars og skal være ferdig i midten av juni.

Denne granskingen kommer i tillegg til granskingen som allerede er bestilt av Samferdselsdepartementet. Også denne skal være ferdig i juni.

– Etter en prosess der flere aktuelle leverandører er forespurt om å levere tilbud på oppdraget, er PwC valgt som leverandør, sier Cato Hellesjø, styreleder i Bane Nor i en pressemelding.

Bane Nor opplyser at oppdraget vil bli gjennomført av PwC i samarbeid med flere underleverandører.

PwC har knyttet til seg ekspertise innen relevante fagområder gjennom Holte Consulting AS og andre tekniske underleverandører, skriver Bane Nor i meldingen.

– Situasjonen på Follobanen er kompleks og involverer mange ulike fagretninger. Vi har knyttet til oss meget kompetent ekspertise og ser frem til å starte arbeidet, sier Mats Ruge Holte og Gunnar Holm Ringen, begge partnere i PwC.

Formålet med evalueringen er ifølge Bane Nor å kartlegge og verifisere hendelsesforløpet som medførte at Follobanen ble stengt kort tid etter åpningen.

– PwC skal identifisere de bakenforliggende årsakene til at dette skjedde og avklare relevante ansvarsforhold. Evalueringen knytter seg spesifikt til dette, men vil kunne omfatte flere forhold for å belyse relevante bakenforliggende årsaker, opplyser Bane Nor.

– Vi ser frem til å komme i gang med evalueringen. Styret i Bane Nor er svært opptatt av å forstå de bakenforliggende årsakene og hvordan ansvaret er ivaretatt av alle involverte parter. Situasjonen på Follobanen er meget uheldig og det er viktig å bruke denne evalueringen for å vurdere nødvendige tiltak hos Bane Nor, sier Hellesjø.

Bane Nor har tidligere varslet at de i tillegg til den eksterne evalueringen, også skal gjennomføre en intern gransking.

– Undersøkelse bestilt og iverksatt internt i Bane Nor. Den gjøres ved vår egen UA-enhet. Det er samme enhet som gransker alle mulige hendelser som skjer på jernbanen, sa utbyggingsdirektør Stine Undrum i Bane Nor ifølge NRK i januar.