Like bak følger Mestergruppen med en omsetning på 14 milliarder kroner med Byggmakker Handel på tredjeplass med en omsetning på 8,2 milliarder kroner.
Totalt omsatte den norske byggevarehandelen for 62,4 milliarder kroner i fjor. Samlet omsetning for alle aktørene steg 4,4 prosent, fordelt på 2,8 prosent ved oppkjøp og 1,6 prosent organisk vekst inkludert nyetablering av utsalg.
– Størrelse og vekst er avgjørende for å kunne gjøre nødvendige investeringer i konsepter, logistikk, digitaliseringer og det grønne skiftet, sier administrerende direktør Erik Tønnesen i en kommentar fra selskapet.
I Virkes årsstatistikk «Byggevarehandelen 2022» fikk Optimera en markedsandel på 24,7 prosent.
– Vi har oppnådd lederposisjonen ved å legge sten på sten. Nå rigger vi oss for ytterligere vekst gjennom styrking på flere områder inkludert rekruttering av et tosifret antall nye proffselgere. Jeg vil spesielt få takke Montér sine kjedemedlemmer for deres bidrag til vekst, både i proff- og forbrukermarkedet. Montér vil styrke seg ytterligere som bidragsyter i 2023 og har bare i løpet av årets tre første måneder varslet om seks nye kjedemedlemmer, sier Tønnesen videre.
Aktørenes omsetning og markedsandel i 2022:
Optimera: 15,4 mrd. - markedsandel: 24,7 prosent
Mestergruppen: 14,0 mrd. markedsandel: 22,5 prosent
Byggmakker Handel: 8,2 mrd. – markedsandel: 13,1 prosent
Coop Norge Handel: 7,5 mrd. – markedsandel: 12,0 prosent
Løvenskiold Handel: 5,3 mrd. – markedsandel: 8,5 prosent
E.A Smith / Bygger’n: 4,1 mrd. – markedsandel: 6,5 prosent
(Kilde: Virke)
- Nøkkelord
- Byggevare
- Byggevarer