Pierre-André de Chalendar var nylig på besøk hos Glava i Askim. Foto: Saint-Gobain

- Norge veldig viktig marked for Saint-Gobain

Saint-Gobain har de senere årene vokst seg frem som en av de virkelige gigantene i den norske byggenæringen. Toppsjef Pierre-André de Chalendar i Saint-Gobain var nylig på norgesbesøk for å se nærmere på utviklingen i landet, og han var fornøyd med hva han fikk se.

Fakta om Saint-Gobain

* Omsatte for 39,1 milliarder Euro i 2016
* Har 170.000 ansatte
* Er tilstede i 67 land
* Ble etablert i Frankrike i 1665 som kongelig glassleverandør under styret til Louis XIV
* Har totalt over 100 merkevarer i konsernet
* Leverer inn 380 patentsøknader hvert år
* Hvert fjerde produkt i basen til Saint-Gobain eksisterte ikke for fem år siden

- Norge representerer et veldig viktig marked for Saint-Gobain. Det er et av de ti viktigste landene i konsernet, og har de desidert høyeste salgstallene i forhold til befolkningen, sier Chalendar til Byggeindustrien.

Konsernet har nylig gjennomført to store oppkjøp som ytterlige har styrket grupperingens posisjon i Norge. I fjor høst ble det klart at de gjennomførte et oppkjøp av den tradisjonsrike milliardvirksomheten Glava. De var tidligere inne på eiersiden med 17 prosent i Glava, som også har benyttet rettighetene til å bruke Saint-Gobains spinnerteknologi i sin isolasjonsproduksjon. Nå eier Saint-Gobain 100 prosent av det tidligere familieeide selskapet.

Fakta om Saint-Gobain i Norge

* Saint-Gobain har vært til stede i Norge gjennom glassmarkedet siden 1973
* Omsetter samlet for rundt to milliarder euro, rundt 19 milliarder kroner, i Norge og er 4.700 ansatte
* Har 15 fabrikker og 175 utsalgssteder
* Saint-Gobains siste oppkjøp i Norge: Brødrene Dahl (2004), Gyproc (2004), Weber (2008), Optimera (2008), Glava (2017) og Per Strand (2018)

Nylig ble det også kjent at Saint-Gobain gjennom Optimera kjøpte det nord-norske selskapet Per Strand AS. Med dette vil konsernets selskaper omsette for rundt to milliarder euro, eller rundt 19 milliarder kroner, i Norge.

Sentral i norsk satsing
Chalendar selv har vært en viktig pådriver for storsatsingen i Norge, og ikke bare gjennom de siste oppkjøpene. I perioden 2003 til 2005 arbeidet han som ansvarlig for byggevaredistribusjonen i konsernet, og det var også på den tiden de startet storoffensiven i Norge.

– Vi kjøpte Brødrene Dahl i 2004 noe som markerte en ny satsing i Norge, sier Chalendar. I 2008 ble også Optimera kjøpt for å styrke distribusjonssatsingen. På produksjonssiden, som opererer helt separat fra distribusjonsdelen av konsernet, startet satsingen i Norge med oppkjøpet av Gyproc i 2004, og ble etterfulgt av kjøpet av Weber i 2008. Da var Chalendar gått inn som konsernsjef i Saint-Gobain, og i de påfølgende årene har konsernet stadig styrket sin tilstedeværelse innen begge disse markedene.

– Jeg er meget godt fornøyd med utviklingen i Norge, både innen produksjons- og distribusjonsleddet. Med Glava og Per Stand innlemmet i konsernet står vi nå godt rustet til videre vekst i det norske markedet, legger Chalendar til. Han understreker at det ikke er noen vertikal integrasjon mellom de to ulike divisjonene i konsernet - all handel skjer på samme vilkår som handel med andre.

Selv om oppkjøpstakten har vært stor de senere årene, ligger det ikke noen nye større oppkjøp like rundt neste sving.

– Totalt kjøpte vi 30 selskaper i Saint-Gobain på verdensbasis i 2017 – og Glava representerte det største oppkjøpet. Veksten i Norge har vært kraftig, og det er stor interesse rundt produktene. Vi mener vi nå er godt rustet til å bygge videre på våre løsninger, sier Chalendar.

Har etablert Saint-Gobain Norge

Pierre-André de Chalendar. Foto: Saint-Gobain

I etterkant av oppkjøpet av Glava har Saint-Gobain gjort noen endringer i organiseringen i tre av merkevarene de representerer i Norge.

- Det innebærer at Glava, Weber og Gyproc samles i det nyopprettede selskapet Saint-Gobain Norge, med Glavas Jon Karlsen som leder. Glava, Weber og Gyproc vil fungere videre som tre selvstendige merkevarer, men samles i ett overbyggende selskap for å hente ut synergier gjennom det felles eierskapet og muligheter de tre merkevarene representerer for å skape enda bedre løsninger overfor våre kunder, sier Thierry Lambert, som er styreleder i Saint-Gobain Norge, og leder for Saint-Gobain i de nordiske og baltiske landene.

Pierre-André de Chalendar var nylig på besøk i Norge for å se nærmere på flere av virksomhetene i landet. Blant annet besøkte han Glava-fabrikken i Askim og møtte Optimera-sjef Asbjørn Vennebo.

- Vi er meget godt fornøyde med å få Jon Karlsen til å lede satsingen på byggevareproduksjonen gjennom Saint-Gobain Norge, sier Chalendar. Samtidig skryter han av måten Asbjørn Vennebo har ledet Optimera til en kraftig vekst innen handelsleddet.

Leca fortsetter som eget selskap
Et av næringens mest kjente merkenavn, Leca, som tidligere var en del av Weber, fortsetter som eget selskap. Blokk-produktene skal derimot fortsatt distribueres gjennom Weber.

- Vi har skilt Leca ut fra Weber, og kjører Leca som eget selskap og merkenavn – og jobber enda sterkere inn mot nye markeder for disse produktene. Vi forventer ytterligere vekst og utvikling fra Leca - ikke minst gjennom Filtralite-løsningene – som er et spennende konsept. Vi har også god tro på vekst innen bruk av løs-leca, påpeker Lambert.

- Skal tilby løsninger
Chalendar ser to viktige trender som vil prege både det internasjonale og norske markedet i tiden fremover.

- Den store veksten er representert gjennom å tilby løsninger og ikke enkeltprodukter. Her er vi nå godt rustet gjennom at vi kan tilby et bredt spekter av produkter som kan settes sammen i ulike systemer og løsninger – hvor vi også sitter på distribusjonskanalene. En slik utvikling vil bli spesielt viktig i land som Norge, hvor lønnskostnadene er høye, påpeker Chalendar.

Et annet viktig moment han drar frem, omhandler klima og energibruk.

- Bygningers energibruk blir stadig viktigere. Da tenker vi ikke først og fremst på de tekniske løsningene – men hvordan kundene opplever boliger og bygg gjennom komfort og bruksmønster. Hvordan kan vi tilby gode og energieffektive bygg med fokus på komfort og et godt inneklima er noe som har stort fokus i Saint-Gobain. Dette innebærer enda mer kontakt med sluttkunden – der vi ikke bare selger et produkt men en opplevelse og komplette løsninger - og innen dette området er man kommet langt i Norge For å lykkes med å levere gode produkter med en slik bakgrunn, er logistikken og tilgang på hele verdikjeden avgjørende, og her sitter vi på gode løsninger. Dessuten vil det bli en viktig oppgave for oss å fortelle entreprenørene og byggmestrene hvilke konsepter vi kan tilby, mener Chalendar.

Konsernsjefen i gigantkonsernet er i tillegg fornøyd med at hans norske virksomheter har vært dyktige med å kunne tilby produkter hvor man har fokusert på å redusere fotavtrykket.

- Jeg er veldig stolt for at vi i vår byggevareproduksjon i Norge har 100 prosent grønn elektrisitet og at vi har jobbet mye med å utvikle klimavennlige løsninger. Som en del av dette vil også lokal produksjon forbli viktig, både med tanke på energibruken og minimering av frakt. Dermed kommer vi definitivt til å være en desentralisert organisasjon i tiden fremover – også i Norge, slår Chalendar fast.

Foto: Saint-Gobain