Konsernsjef Tomas Carlsson i NCC. Foto: NCC

NCC-sjefen fornøyd med godt kvartalsresultat - Vi forbedrer posisjonen vår i Norge steg for steg

NCC kunne fredag legge frem et resultat for andre kvartal 2020 som var 18 prosent sterkere enn for samme kvartal 2019. Konsernsjef Tomas Carlsson mener resultatet viser at entreprenørkonsernet er på god vei til å snu om på virksomheten.

NCCs driftsresultat for andre kvartal 2020 er 483 millioner svenske kroner. Dette er en forbedring på litt under 18 prosent fra 411 millioner svenske kroner fra samme kvartal i fjor.

For første halvår samlet forbedres driftsresultatet fra 59 millioner svenske kroner i 2019 til 414 millioner svenske kroner i år.

‒ Det er alltid et negativt resultat i første kvartal, men i år var det langt mindre dårlig. En mild vinter hjalp marginalt til, men vi solgte et stort kontorbygg utenfor Stockholm. Det viktigste er egentlig å få frem at andre kvartal var et bra kvartal for oss, med økt driftsresultat, en normalisert ordrereserve og en kontantstrøm som fortsetter å øke, forklarer Carlsson.

Nedgangen i ordreinngangen fra 16.070 millioner svenske kroner i andre kvartal 2019 til 12.730 millioner svenske kroner i andre kvartal i år kommer i all hovedsak av flere store boligprosjekter på til sammen 3,4 milliarder svenske kroner i løpet av dette kvartalet i fjor.

Les mer om kvartalsresultatet og halvårsresultatet til NCC her.

Snuoperasjon

I 2018 annonserte entreprenørkonsernet at de ville gjøre flere grep for å bedre lønnsomheten etter å ha gått med mer enn én milliard svenske kroner i minus i tredje kvartal 2018.

Carlsson forteller at NCC nå snart er ferdig med første fase i snuoperasjonen, og at det siste kvartalsresultatet gir en indikator på at de er på riktig vei.

‒ Først hadde vi behov for å stabilisere virksomheten, og denne fasen er vi nesten gjennom. Nå nærmer vi oss en fase hvor vi skal forbedre lønnsomheten, og den tredje fasen blir en tilvekstfase. Resultatet i andre kvartal er et tydelig bevis på at det vi gjør, virker. Og alle virksomheter bidrar i denne prosessen, Infrastructure, Property Development, Industry, Building Sweden og Building Nordics. Vi er litt mer fokusert på prosjektene våre, skifter ut dårlige prosjekter og minimerer risiko, sier konsernsjefen.

I Norge, hvor NCCs viktigste virksomhetsområder er industri og infrastruktur, handler dette i stor grad om å velge de riktige prosjektene.

‒ Vi forbedrer prestasjonene våre i Norge steg for steg. Nå leverer vi noen store prosjekter som vi har hatt problemer med, og det er bra. Ellers er vi mye mer forsiktige når vi velger prosjekter nå. Vi har levert tilbud, men vi er spesielt forsiktige med store prosjekter, sier Carlsson.

Ser etter kjøpere

Tidligere i juli kunne Byggeindustrien fortelle at NCC hadde solgt virksomheten Road Services i Sverige og Finland.

Carlsson forteller at de ennå ikke har funnet kjøpere i Norge, og NCC Road Services legges nå inn under virksomhetsområdet Infrastructure i Norge.

‒ Vi har hatt noen utfordringer med å finne en kjøper til den norske delen av Road Services. Vi har kun seks kontrakter i denne virksomheten, og vi leter fremdeles etter kjøpere, enten for en gruppe kontrakter eller for enkeltkontrakter. Vi tenker vi kan finne kjøpere blant norske selskaper som gjør drift og vedlikehold på veiene. Vi konstaterer at dette ikke er vår kjernevirksomhet, sier han.

Nisjeområder

NCC er til stede i Norge innenfor samtlige av sine virksomhetsområder, selv om de er størst på anleggssiden.

‒ To prosjekter som jeg gjerne vil kommentere, er to bygg som vi har nå i Norge, Manglerud bad i Oslo og Granåsen skihopp i Trondheim. Vi har opparbeidet oss spesialisert kompetanse på svømmehaller, et type byggeprosjekt som tradisjonelt sett er risikofylt. Her har vi god kontroll. På Granåsen har vi lyktes med å kombinere ulike kompetanser, og vi ble valgt basert på hvordan vi lyktes med å beskrive kompetansen vår. Dette er to prosjekter vi har veldig tro på, sier han.

Stensiden av NCC Industry er, ifølge konsernsjefen, det virksomhetsområdet i hele konsernet med de høyeste marginene. Han vedgår at det norske asfaltmarkedet lenge har vært utfordrende, og spesielt i andre kvartal har asfalt vært vanskelig for NCC, på grunn av stor usikkerhet knyttet til bitumenleverandør Nynäs.

‒ Vi har hatt noen problemer her, og vi sikret større volumer bitumen tidlig på grunn av usikkerheten, men nå er vi nede på vanlig håndtering igjen, sier Carlsson.