Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB

Krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for varebiler

Regjeringen vil innføre nye krav for nasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Fra 1. juli 2026, foreslår regjeringen at det blir krav om både kjøre- og hviletid og fartsskriver.

Publisert

– Kjøre- og hviletidsreglene skal ivareta både trafikksikkerheten og sjåførenes arbeidsvilkår. Reglene bidrar til å sikre at sjåførene får nødvendige pauser under kjøringen, og beskytter dem mot uforsvarlig lange arbeidsdager og høyt arbeidspress, skriver regjeringen i en pressemelding.

– Dette er viktige tiltak i arbeidet vårt mot sosial dumping. Det styrker sjåførenes arbeidsvilkår og fremmer rettferdig konkurranse. Samtidig styrker det trafikksikkerheten på veiene våre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i meldingen.

Forslaget som sendes på høring av Statens vegvesen gjelder for varebiler over 2,5 tonn som brukes i nasjonal godstransport.

– Dette er likt som i EUs mobilitetspakke, der det fra 1. juli 2026 innføres krav om kjøre- og hviletid og fartsskriver for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Det betyr at forslaget for nasjonal godstransport får de samme reglene som internasjonal godstransport, heter det videre i meldingen.

– Harmoniserte regler for både internasjonal og nasjonal transport bidrar til å gi næringen tydeligere rammer og styrker forutsigbarheten, sier Nygård.

I Norge i dag er det estimert at det finnes 33.000 varebiler som omfattes av de nye kravene for innenlands godstransport med kjøretøy over 2,5 tonn.

De nye reglene gjelder ikke for:

  • Kjøretøy som brukes til private formål.
  • Håndverkere som transporterer materialer og verktøy til bruk i eget arbeid.
  • Elektriske varebiler under 4 250 kilo som frakter gods innen 100 kilometer fra foretakets hjemsted.

Les høringen her

Powered by Labrador CMS