– Konkurranseutsetting av jernbanen kan føre til flere forsinkelser

Hvis regjeringens planer om å konkurranseutsette ni jernbanestrekninger fra 2016 blir en realitet, kan dagens NSB-forsinkelser bli kraftig forverret, frykter organisasjonen For Jernbane.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Organisasjonen viser til Sverige og hva som skjedde der da togmonopolet ble opphevet.

– Jernbanen i Sverige ble så upålitelig at de begynte å regne tog for å være i rute så lenge de var mindre enn 15 minutter forsinket, sier organisasjonens leder Kjell Erik Onsrud Dagsavisen.

Til sammenligning regnes norske lokal- og regiontog formelt å være i rute hvis de er fire minutter forsinket, og langdistansetog seks minutter.

– NSB er ikke så dårlig. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får ved en konkurranseutsetting, sier Onsrud.

En rapport fra det svenske Trafikverket pekte på at problemene i stor grad skyldtes manglende samarbeid mellom de forskjellige aktørene.

Togselskap fra både Frankrike, Tyskland og Hongkong har vist interesse for å starte togtrafikk i Norge.

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet sier at regjeringen vil lære av det som er gjort i Sverige når togtrafikken konkurranseutsettes.

For Jernbane er en landsdekkende medlemsorganisasjon som jobber for at jernbanen skal vektlegges som transportsystem.

Powered by Labrador CMS