Illustrasjonsfoto

Åpner for konkurranse om fem fylkesveikontrakter i Innlandet

Innlandet fylkeskommune åpner for konkurranse om drift og vedlikehold av fem kontraktsområder i Østerdalen og Gudbrandsdalen.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver fylkeskommunen selv i en pressemelding onsdag.

Fra i høst skal Innlandet fylkeskommune selv stå for drift og vedlikehold av fylkesveiene i fem kontraktsområder i Østerdalen og Gudbrandsdalen. Innlandet har laget en ny og forenklet kontraktsmal, der byggherren tar en større andel av risikoen enn tidligere, skriver de i pressemeldingen.

Fem av dagens driftskontraker i Innlandet går fram til 1. september 2020. Etter denne datoen vil fylkesveiene i kontraktsområdene Nord-Gudbrandsdalen, Sør-Gudbrandsdalen, Nord-Østerdalen, Sør-Østerdalen og Trysil-Engerdal-Rendalen bli driftet i regi av fylkeskommunen, atskilt fra Vegvesenets riksveikontrakter.

De nye driftskontraktene i Innlandet vil i større grad betale for faktisk utført arbeid, så lenge arbeidet er i tråd med veieierens overordnete mål for veiene, og oppgjøret blir i mindre grad basert på rundsummer, heter det i meldingen.

Byggherren skriver de vil ha en aktiv rolle ved gjennomføringen av kontraktene, som legger opp til tett samhandling i hele kontraktsperioden.

– På denne måten ønsker vi å ta en større del av risikoen ved å drifte fylkesveinettet, særlig med tanke på vinterdrift, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune.

–Vi ønsker å bidra til at entreprenører utfører de riktige tiltakene, til rett tid. En stor del av arbeidet blir derfor kompensert gjennom oppgjør basert på avtalte måneds- og timepriser, sier hun.

Fylkeskommunen har utviklet en egen driftskontraktstandard som gir beskrivelser og føringer for hvordan byggherren ønsker at arbeidet skal utføres.

Les standarden «Operativ standard for Innlandet» her.

Konkurransegrunnlaget for de fem nye driftskontraktene blir lagt ut i Doffin i midten av mars, skriver fylkeskommunen.

Powered by Labrador CMS