Erlend Seilskjær, Nora Holand Hay og Stein Stoknes.
Innlegg: Nullutslippsbetong – en grågrønn illusjon fra Norge?
I forrige uke skrev Aftenposten om en grågrønn verdensnyhet fra norsk byggebransje: Heidelberg Materials kan nå levere utslippsfri sement! Vi heier på Heidelberg og applauderer at den lenge varslede CCS-løsningen er på plass. Med dette viser Heidelberg internasjonalt lederskap og peker ut retningen for en av verdens mest forurensende industrier. Vi trenger gladsaker om en mer bærekraftig byggenæring.
Innlegg av:
Erlend Seilskjær, faglig leder FutureBuilt, Stein
Stoknes, strategisk rådgiver FutureBuilt og Nora Holand Hay, fagrådgiver
FutureBuilt.
Det vi imidlertid ikke trenger,
er et inntrykk av at betong nå er renvasket i klimasammenheng. «Nullutslippsbetong»
er fremdeles – og vil trolig alltid være – en illusjon. Om vi tror på den,
risikerer vi å miste farten i arbeidet med å innovere for en smartere og mer ressurseffektiv
byggenæring.
En sukkerfri kake med sukker
Problemet med verdensnyheten
fra Heidelberg er at den er misvisende. Selskapet overselger produktet sitt og
hevder at 50 prosent er det samme som 100 prosent.
«Nullutslippssementen»
fra Heidelberg er produsert ved hjelp av et karbonfangstanlegg som fanger om
lag halvparten av utslippene. Så foretas et regneteknisk grep, såkalt «masseallokering»,
der utslippsreduksjonen tillegges halvparten av produksjonen. Og vipps; halvparten
av sementen er utslippsfri.
Det er minst
to problemer med dette. For det første er denne regnemåten verken i tråd med internasjonale
eller nasjonale retningslinjer for hvordan utslipp skal beregnes og
rapporteres. For det andre forutsetter denne måten å regne på, at for hvert
tonn «utslippsfri» sement Heidelberg selger, må de også selge samme mengde konvensjonell,
grå og forurensende sement.
Den «utslippsfrie»
og den konvensjonelle sementen kommer rett og slett fra samme produksjonslinje.
Du kan sammenligne dette med å bake en kake med 50 prosent mindre sukker
og selge den ene halvdelen som sukkerfri.
Utslippsredusert
– ikke utslippsfri
Så hvordan slår dette så ut på
produktnivå, når man tar hensyn til hele CCS-prosessen? Her er noen tall: Før
CCS, var den opprinnelige sementproduksjon på Brevik 568 kg CO2 per tonn
produserte sement. Med evoBuild og CCS kommer man ned på 328 kg CO2 per tonn,
hvor da også håndtering og lagring det fangede karbonet er regnet inn. Dette er
en reduksjon på 42,2 %. En stor reduksjon og et viktig gjennombrudd med
nyhetsverdi. Men utslippsfritt er det ikke.
Vi trenger mer enn CCS
CCS er bra. Vi
trenger mer av det. Både innenfor sementindustrien og i andre næringer. Men CCS
alene vil ikke ta oss til et lavutslippssamfunn i 2050, i tråd med våre klimamål.
For å komme dit,
må vi tenke vesentlig bredere og se på alle sider ved materialkretsløpene i byggenæringen,
inkludert både ressursuttak, energibruk, naturinngrep og potensialet for sirkulærøkonomi.
Produksjon og bruk av sement og betong har vesentlige utfordringer når det
gjelder alle disse aspektene; og vesentlige muligheter, med og uten CCS.
Det er derfor avgjørende
ikke å legge alle eggene i CCS-kurven og tenke at nå har vi løst problemet, tvert
imot. Vi sier tusen takk til Heidelberg for dette første viktige og store skrittet,
og for en spennende utfordring til resten av byggevareindustrien. Men vi må ta
inn over oss at dette er nettopp det – et første skritt. Det er nå den store
innovasjonsdugnaden starter, innenfor både betongindustrien og byggenæringen som
helhet.
Løsningene handler
trolig om både ressurseffektivisering og grønn og smart teknologi, men også om
å være smart selv. Da kommer vi ikke unna at det utvilsomt er lurt å ta vare på
det vi allerede har, og ombruke og transformere både infrastruktur, bygninger bygningsdeler
og materialer. Det vi produserer må legges til rette for framtidig ombruk og –
dessverre – vi må sette på festbremsen og rett og slett bruke mindre. Også sement
og betong, selv om den har lavere utslipp i dag enn i går. Og løsningene
handler til slutt om å være etterrettelig i salget av sine produkter og
unngå villedende markedsføring og kreativ bokføring.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.