Per helge Pedersen.

Innlegg: Hvorfor går det så ofte galt i offentlige prosjekter?

Hver eneste uke er det medieoppslag om offentlige prosjekter som blir langt dyrere enn forutsatt. Og ofte er det veldige kostnadsoverskridelser i forhold til de kostnadsoverslag som politikerne i sin tid ga grønt lys for.

Innlegg av:

Per Helge Pedersen

Nå er dette ikke noe nytt. I mange år har dette vært en gjenganger i den offentlige debatten. Problemet nå er at kostnadsoverskridelsene begynner å bli urovekkende høye.

Mange tvilsomme prosjekter

I årenes løp har vi sett utallige eksempler på at prosjekter er blitt langt dyrere enn det som ble lagt til grunn da prosjektene ble vedtatt igangsatt. Dette har ikke minst Byggeindustrien satt søkelyset på. Jeg vet ikke hvor mange lederartikler jeg har skrevet både i fagtidsskriftet og på bygg.no om dette da jeg var sjefredaktør der.

I Bergen satt det i sin tid en veisjef som populært ble kalt Keiser Josef. For å få penger til sine prosjekter la han alltid med et «underpriset» budsjett. Dette ble først oppdaget lenge etter at prosjektet ble igangsatt og da var det for sent på snu. Politikerne måtte bevilge mer penger for å få prosjektet ferdigstilt. Veldig mange fulgte fremgangsmåten til Keiser Josef både når det gjelder anleggsprosjekter og i byggeprosjekter.

Men vi skal heller ikke glemme alle de prosjektene som er levert i forhold til budsjett og i forhold til tidsforbruk. Hvorfor skal vi ikke lære av dem som lykkes?

En kostnadseksplosjon

Den gangen var imidlertid priskarusellen ikke slik den er blitt i dag. Det har skjedd en kostnadseksplosjon i all bygg- og anleggsvirksomhet de siste årene. I tillegg har politikerne innført en rekke nye krav som de umulig kunne ane rekkevidden av. Dette har ført til en dramatisk økning i alle bygg- og anleggskostnader. Hver for seg kan kravene virke fornuftige, men når man ser på alle kravene samlet, er utviklingen katastrofal. Dagens politikere og byråkrater synes ikke å ha evnen til å ta dette innover seg.

Hva med praktisk innsikt?

Et annet problem er tallet på byråkrater er blitt astronomisk. Mange av dem synes også ha mistet evnen til å se praktisk på ting. De er kanskje gode i teorien, men det hjelper ikke når praksisen svikter.

En annen sak er alle innsigelsene som fører til utsetting av prosjektstart. Ofte er det andre myndigheter som fører an i disse innsigelsessakene. Ikke minst er det miljømyndighetene som lager problemer. Men det kan også være private aktører og organisasjoner som skaper forsinkelser – og med det store kostnadsøkninger.

Kostbare rettsaker

I de siste årene har vi fått en rekke utbyggingssaker som har havnet i rettsapparatet. Mange av disse sakene tar det måneder og år å behandle. Bare kostnadene knyttet til slike rettsaker er ufattelig store. Mange bedrifter må ofte bruke sine beste krefter i rettsalen i stedet for å bruke dem på byggeplass.

Billig kan bli dyrt

Mange offentlige utbyggere har i de siste årene valgt å gi kontrakter til utenlandske entreprenører og andre selskaper som man i utgangspunktet hadde liten kunnskap om. Men de var jo billigst! er svaret fra byggherrene.

Dette har vi ikke minst sett i samferdselssektoren. Follobanen er et skrekkeksempel i så måte, men jeg kan ramse opp en rekke andre prosjekter som er påført veldige kostnader som følge av skifte av entreprenør på grunn av konkurser og andre forhold. Billig kan bli veldig dyrt. Men ingen stilles til ansvar!

Hva med kvaliteten på medarbeiderne?

Det er også grunn til å stille spørsmål til kvaliteten til medarbeidere som jobber med plan og bygg i kommunene – og til de ulike offentlige saksbehandlerne som jobber med byggesak. I mange byggesaker koples oftes også kommuneadvokatene inn og de har som regel veldig liten kunnskap om slike saker.

Selvsagt ser vi svikt også når det gjelder ulike aktører i byggenæringen. Geoteknikere og geologer er byggenæringens svar på psykiatere. Det er sannelig ikke enkelt å forstå salige Moder jord og hva som skjer under overflaten. Det synes å være mange meninger om hva som er årsak når et problem oppstår – jvr Bane Nord og kvikkleireproblemene både i Moss og i Levanger. I begge disse anleggsprosjektene blir det store ekstra kostnader før man er i mål på grunn av at man ikke har hensyntatt undergrunnen. Og millionene og milliardene forsvinner som dugg for solen.

Entreprenører og konsulenter må også gå i seg selv. Mye er overlatt til teoretikere, men også i disse virksomhetene er det viktig å være praktiker.

Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Powered by Labrador CMS