Per helge Pedersen.
Foto: Madeleine Bergheim
Innlegg: Hvorfor går det så ofte galt i offentlige prosjekter?
Hver eneste uke er det medieoppslag om offentlige prosjekter som blir langt dyrere enn forutsatt. Og ofte er det veldige kostnadsoverskridelser i forhold til de kostnadsoverslag som politikerne i sin tid ga grønt lys for.
Nå er dette ikke noe nytt. I mange år har dette vært en
gjenganger i den offentlige debatten. Problemet nå er at
kostnadsoverskridelsene begynner å bli urovekkende høye.
Mange tvilsomme prosjekter
I årenes løp har vi sett utallige eksempler på at prosjekter
er blitt langt dyrere enn det som ble lagt til grunn da prosjektene ble vedtatt
igangsatt. Dette har ikke minst Byggeindustrien satt søkelyset på. Jeg vet ikke
hvor mange lederartikler jeg har skrevet både i fagtidsskriftet og på bygg.no
om dette da jeg var sjefredaktør der.
I Bergen satt det i sin tid en veisjef som populært ble kalt
Keiser Josef. For å få penger til sine prosjekter la han alltid med et
«underpriset» budsjett. Dette ble først oppdaget lenge etter at prosjektet ble
igangsatt og da var det for sent på snu. Politikerne måtte bevilge mer penger
for å få prosjektet ferdigstilt. Veldig mange fulgte fremgangsmåten til Keiser
Josef både når det gjelder anleggsprosjekter og i byggeprosjekter.
Men vi skal heller ikke glemme alle de prosjektene som er
levert i forhold til budsjett og i forhold til tidsforbruk. Hvorfor skal vi
ikke lære av dem som lykkes?
En kostnadseksplosjon
Den gangen var imidlertid priskarusellen ikke slik den er
blitt i dag. Det har skjedd en kostnadseksplosjon i all bygg- og
anleggsvirksomhet de siste årene. I tillegg har politikerne innført en rekke
nye krav som de umulig kunne ane rekkevidden av. Dette har ført til en
dramatisk økning i alle bygg- og anleggskostnader. Hver for seg kan kravene
virke fornuftige, men når man ser på alle kravene samlet, er utviklingen
katastrofal. Dagens politikere og byråkrater synes ikke å ha evnen til å ta
dette innover seg.
Hva med praktisk innsikt?
Et annet problem er tallet på byråkrater er blitt
astronomisk. Mange av dem synes også ha mistet evnen til å se praktisk på ting.
De er kanskje gode i teorien, men det hjelper ikke når praksisen svikter.
En annen sak er alle innsigelsene som fører til utsetting av
prosjektstart. Ofte er det andre myndigheter som fører an i disse
innsigelsessakene. Ikke minst er det miljømyndighetene som lager problemer. Men
det kan også være private aktører og organisasjoner som skaper forsinkelser –
og med det store kostnadsøkninger.
Kostbare rettsaker
I de siste årene har vi fått en rekke utbyggingssaker som
har havnet i rettsapparatet. Mange av disse sakene tar det måneder og år å
behandle. Bare kostnadene knyttet til slike rettsaker er ufattelig store. Mange
bedrifter må ofte bruke sine beste krefter i rettsalen i stedet for å bruke dem
på byggeplass.
Billig kan bli dyrt
Mange offentlige utbyggere har i de siste årene valgt å gi
kontrakter til utenlandske entreprenører og andre selskaper som man i
utgangspunktet hadde liten kunnskap om. Men de var jo billigst! er svaret fra
byggherrene.
Dette har vi ikke minst sett i samferdselssektoren.
Follobanen er et skrekkeksempel i så måte, men jeg kan ramse opp en rekke andre
prosjekter som er påført veldige kostnader som følge av skifte av entreprenør
på grunn av konkurser og andre forhold. Billig kan bli veldig dyrt. Men ingen
stilles til ansvar!
Hva med kvaliteten på medarbeiderne?
Det er også grunn til å stille spørsmål til kvaliteten til
medarbeidere som jobber med plan og bygg i kommunene – og til de ulike
offentlige saksbehandlerne som jobber med byggesak. I mange byggesaker koples
oftes også kommuneadvokatene inn og de har som regel veldig liten kunnskap om
slike saker.
Selvsagt ser vi svikt også når det gjelder ulike aktører i
byggenæringen. Geoteknikere og geologer er byggenæringens svar på psykiatere.
Det er sannelig ikke enkelt å forstå salige Moder jord og hva som skjer under
overflaten. Det synes å være mange meninger om hva som er årsak når et problem
oppstår – jvr Bane Nord og kvikkleireproblemene både i Moss og i Levanger. I
begge disse anleggsprosjektene blir det store ekstra kostnader før man er i mål
på grunn av at man ikke har hensyntatt undergrunnen. Og millionene og
milliardene forsvinner som dugg for solen.
Entreprenører og konsulenter må også gå i seg selv. Mye er
overlatt til teoretikere, men også i disse virksomhetene er det viktig å være
praktiker.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.