Toyota skal bygge ny verdens-pickup

Toyota tar nå sitt første virkelige skritt mot en global produksjon og deleforsyning, i et nytt prosjekt som kalles IMV. Starten gikk forleden da en helt ny pickup ble lansert i Thailand.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Hilux VIGO heter den nye pickupen, den første av fem nyutviklede IMV-produkter som er designet for salg i mer enn 140 land for å møte kravene fra kresne kunder i det 21. århundre, som det heter i Toyotas presseinformasjon. Det kreves høy grad av pålitelighet og komfort i samme pakke i dagens marked. Det fullstendig nye modellspekteret består av tre pickuper med forskjellige karosserier, en minivan og en SUV som til sammen utgjør IMV (Innovative International Multi-purpose Vehicles). IMV-prosjektet representerer en hittil uovertruffen tilnærming til begrepet Made by Toyota en Toyota er like god uansett hvor den er laget. Det er basert utelukkende på produksjon og deletilgang utenfor Japan, og produksjonen vil starte nesten samtidig i fire hovedfabrikker i Thailand, Indonesia, Argentina og Sør-Afrika. Disse fabrikkene vil levere biler til land i Asia, Europa, Afrika, Oseania, Latin-Amerika og Midt-Østen. Prosjektet inkluderer produksjon av hovedkomponenter som dieselmotorer fra Thailand, bensinmotorer fra Indonesia og manuelle girkasser fra India. Alle delene til de nye bilene skal produseres rundt om i verden utenom Japan. Globaliseringen av Toyotas virksomhet ble opprinnelig sentrert rundt produksjon i Japan og eksport til de oversjøiske markedene. Dette ble gradvis fulgt opp av lokal produksjon, og ettersom frihandelsavtaler blir mer og mer vanlige i ulike deler av verden, er det blitt stadig viktigere å tilby attraktive og tilgjengelige produkter til kunder lokalt. Toyota åpner derfor opp for produksjon og deleforsyning som er enda mer effektiv i global målestokk. Thailand er først ute med sin nye pickup, som etter hvert vil bli progressivt introdusert i de øvrige landene. Den totale IMV-produksjonen i verden er ventet å nå opp i 500 000 enheter i 2006. Den vil bidra til videre vekst og utvikling for bilindustrien i alle de involverte landene.

Powered by Labrador CMS