Den italienske entreprenøren kjemper mot konkurs, og rundt 100 underleverandører er påvirket av det økonomiske uføret Follobane-utbyggeren har kommet i.
– Status er at det pågår noe arbeid for å ivareta sikkerhet, helse og miljø rundt på anleggsplassene, utover det er det i all hovedsak stanset opp både arbeid og leveranser inntil videre, både på Drill & Blast og Oslo S-siden, skriver fungerende kommunikasjonsleder i Follobane-prosjektet hos Bane NOR, Nina Aasmundsen, i en e-post til Byggeindustrien.
– Utover det ønsker vi ikke å kommentere noe rundt detaljene enda. Vi jobber fortsatt med å få på plass en god løsning og ønsker derfor ikke å gå ut med detaljene før de er på plass, skriver Aasmundsen i mailen.
Håper på løsning i neste uke
- Når forventer dere at en løsning er på plass?
- Vi håper på en løsning i løpet av neste uke, men disse prosessene tar tid, så det kan fort blir lenger enn det også, svarer Aasmundsen.
- Hvor lenge har det vært full stans i anleggsarbeidet?
- Utenom arbeidet som nå pågår i forhold til sikkerhet, helse og miljø, så stanset arbeidet opp på mandag, svarer Aasmundsen.
Konkursbeskyttelse
Det er nå gått to uker siden Byggeindustrien først meldte at Condotte kjempet mot konkurs og at Bane NOR var på vei til hastemøter i Roma for å få klarhet i den økonomiske situasjonen i selskapet.
Senere har Condotte fått på plass konkursbeskyttelse med virkning frem til 18. mai. Konkursbeskyttelsen skal sikre at selskapets forhandlinger med bankene, som finansierer Condotte-konsernet, kan pågå uforstyrret i en periode på inntil 120 dager.
I mellomtiden er altså situasjonen svært uviss for både Follobanen-prosjektet og for de norske underentreprenørene.
Condotte har to kontrakter på 25-milliardersprosjektet, Oslo S Civil-kontrakten til cirka 2 milliarder og den såkalte drill & split-kontrakten på 1,2 milliarder.
- Follobane-entreprenøren Condotte kjemper mot konkurs - Bane NOR på hastemøte i Roma
- Slik gikk det sist en stor entreprenør gikk konkurs
- Condotte fikk svak likviditetsscore før de signerte milliardkontrakt på Follobanen
- Condottes svake likviditetstall før milliardsignering skaper reaksjoner: Skandale, mener finansprofessor
- Condotte sendte nesten 385 millioner kroner fra Norge til vaklende italiensk konsern