Vatnahalsen bru langs Rallarvegen er ifølge Moelven Limtre den første brua selskapet har laget som er dobbeltkrummet. Foto: Karl Morten Undal/Bane NOR.

Vatnahalsen bru langs Rallarvegen er ifølge Moelven Limtre den første brua selskapet har laget som er dobbeltkrummet. Foto: Karl Morten Undal/Bane NOR.

En slik limtrebru har Moelven aldri laget før

Moelven Limtre mener Vatnahalsen bru langs Rallarvegen er den første i sitt slag i Nord-Europa.

– Dette er den første brua vi har laget som er dobbeltkrummet. Det vil si at den er bøyd vertikalt samtidig som den svinger horisontalt. Det er veldig spesielt. Jeg kjenner ikke til at noe lignende er blitt produsert i limtre i Nord-Europa tidligere, sier Åge Holmestad, prosjektutvikler og seniorrådgiver hos Moelven Limtre, i en pressemelding.

Han forteller at det vanlige er at bruene er bøyd vertikalt.

– På grunn av omgivelsene og terrenget, måtte brua også svinge horisontalt etter å ha krysset Flåmsbanen. Dette prosjektet er et godt eksempel på hva slags fleksibilitet og muligheter som ligger i limtre som materiale. Det har likevel vært utfordrende å få til og det ligger stor ingeniørkunst bak brua, mener Holmestad.

– Spiller på lag med naturen

Den nye gangbrua går over Flåmsbanen ved Vatnahalsen holdeplass langs Rallarvegen. Byggeleder Håkon Berge i Bane NOR mener brua ligger fint i terrenget og spiller på lag med den urørte naturen rundt.

– Det var viktig for oss da vi skulle velge materialer. Limtre framstod også som den beste løsningen både med tanke på kostnader, gjennomførbarhet, funksjon og klimaavtrykk, sier Berge.

Det er ikke bilvei frem til brua, så alle materialene ble fraktet med spesialvogner på Flåmsbanen på nattestid, opplyser Moelven Limtre.

Foto: Karl Morten Undal/Bane NOR

Foto: Karl Morten Undal/Bane NOR

Monteringen

Moelven Limtre stod selv for monteringen av platebrua. Prosjektsjef Tore Olsen Hagelund i Moelven Limtre beskriver monteringen som en kompleks, men samtidig smidig prosess takket være et godt samarbeid med byggherre Bane NOR og hovedentreprenør Mesta.

– Vi monterte brua del for del, uten lange opphold eller skader, forteller Olsen.

Internasjonal oppmerksomhet

Ifølge Moelven Limtre har Vatnahalsen bru også fått internasjonal oppmerksomhet. Da World Conference on Timber Engineering (WCTE) ble arrangert i Norge i juni, besøkte deltakerne fabrikken til Moelven Limtre, der de blant annet fikk se den spesielle brua, står det i pressemeldingen.