Det nye kjedekonseptet er rettet direkte mot proffmarkedet og STARK i Norge er helintegrert med Neumann Byggs virksomhet i Norge.
– For Neumann Byggs eksisterende kunder, betyr satsingen på Østlandet at Neumann Bygg og STARK blir landsdekkende, sier salgssjef Kjell-Tommy Johansen i STARK Norge til Byggeindustrien.
Kan levere til det sentrale Østlandet
Mens Neumann Bygg også har en rekke byggevareforhandlere, skal STARK på Østlandet bygge opp rene distribusjonssentre for å serve proffkundene.
– Det første distribusjonssenteret er etablert på Dal i Eidsvoll i april og vi kan nå levere til det sentrale Østlandet, opplyser Johansen.
Vekstambisjonene for STARK i proffmarkedet på Østlandet er formidable og Johansen sier at STARK har en ambisjon om å etablere flere titalls distribusjonssentre av ulik størrelse mot 2021. Målet er en omsetning på 600 millioner kroner i løpet av 20201.
For DT Group er STARK allerede en kjent merkevare i Finland og Danmark. I Sverige profileres tilsvarende virksomhet under navnet Beijer Byggmaterial.
– STARK er i den spede begynnelsen, og det er naturlig at vi vil starte med å spre vingene ut fra det sentrale Østlandsområdet. Vi kan allerede i dag levere til kunder i hele Østlandsområdet, men vi ser for oss strategiske geografiske plasseringer av distribusjonssentraler på Østlandet i nærmeste fremtid, sier Johansen.
Mye å ta av i byggevaremarkedet
– Dere går rett inn i et marked med beinhard konkurranse. Hvordan vil markedet merke dette?
– Det er svært tøff konkurranse i byggevaremarkedet. Det merker vi allerede. Vi god støtte fra en nordisk gigant, og enkelte kunder synes vi er et friskt pust. Jobben nå er å vise hvem vi er og hva vi kan levere i markedet. Byggevaremarkedet spesielt i Oslo-området er enormt, sier han.
– Hva mener du er STARKs konkurransefortrinn?
– Det er selvsagt svært rask levering til kunder i nærheten av vårt distribusjonssenter i tillegg til god logistikk og transport. Distribusjonssentrene vil det bli flere av, men vi har rutinerte selgere som bidrar til å strukturere bestillinger for kundene, slik at vi allerede i dag lett klarer å levere til kunder i region Øst og utenforliggende regioner, sier Johansen.
- Sterkt byggevaresalg for Virke
- Diskuterte grønne muligheter på Byggevaredagen
- - Milliarder å spare på digitalisering
- Thomas Støkken ny adm. dir. i Løvenskiold Handel
- Disse Virke-byggevarekjedene vokste mest i 2016
- En av to byggevarekjeder tilbyr handel på nett
- Byggevaretopp advarer kjedene mot å gå på dagligvareblemme
- Nøkkelord
- Byggevare
- Byggevarer