Bjørvikas infrastruktur tar form

Bjørvika-området har vært en stor byggeplass gjennom flere år. Mange av byggene, ikke minst i Barcode-rekken, begynner nå å bli fullført. Nå begynner man også å nærme seg fullføring av viktige deler av infrastrukturarbeidet i området.

Dette er et etterlengtet arbeid mange gleder seg til skal sluttføres. Trafikkavviklingen inn og ut av hovedstaden har i relativt stor grad blitt påvirket av dette arbeidet, men nå kan man snart se frem til lysere tider.

Fra og med søndag 11. mai vil Dronning Eufemias gate være åpen for trafikk mellom Bispegata og P-hus Oslo S. Dette markerer samtidig at arbeidene med Dronning Eufemias gate og Kong Håkon 5s gate, som har pågått i tre år, går mot slutten. Denne omleggingen er den første av i alt tre større trafikkomlegginger i Bjørvika i år, og det er et stort stykke infrastrukturarbeid som er i ferd med å fullføres.

Med sin grønne profil vil Dronning Eufemias bli en ny og viktig del av Oslos bybilde. Den er 43 meter bred og 700 meter lang.

Selv om mye av arbeidet nå begynner å bli fullført i området, er vi på langt nær ferdig med alle utbyggingsoppgaver i Bjørvika. Det er en helt ny bydel som er i ferd med å vokse frem, et arbeid som i stor grad startet med realiseringen av operaen. Senere har store deler av OperaKvarteret vokst frem. Fremdeles skal flere bygg i rekken fullføres, og ikke minst skal man etter hvert for alvor sette i gang med realiseringen av Nye Deichmanske hovedbibliotek og Munch-museet. Det skal dessuten skje en storstilt boligutbygging i området. Dermed vil Bjørvika bli en helt revitalisert del av Oslo.

Selv om det finnes enkelte som ikke er fornøyde med hvordan resultatet er blitt, vil dette være til glede for helse byens befolkning. Området har vært gjennom en enorm transformasjon, og har dessuten gitt byggenæringen mange spennende utfordringer. Heldigvis er det fortsatt flere oppgaver som står og venter. Både Deichmanske og Munch blir spennende byggverk å følge under oppføring, og resultatet vil bli spektakulært.