Bane NOR-sjefen vil prioritere lange strekninger før de bygger i sentrum

Prisen på å bygge jernbane inne i byer er skyhøy. Derfor vil Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund og jernbanedirektør Kirsti Slotsvik prioritere lange strekninger inn mot Intercity-byene før de bygger i sentrum.

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik deltok under Bane NORs arrangement om fremtidens transport under Arendalsuka. 

Fremtidens transport var tema da Bane NOR inviterte både Nye Veier, Statens vegvesen og Sintef til debatt under Arendalsuka tirsdag.

I innlegget sitt gjentok jernbanedirektør Kirsti Slotsvik det hun sa i podkasten Byggeplassen nylig, nemlig at hun ønsker seg en utbygging av de lange Intercity-strekningene før man bygger nytt i sentrum av stasjonsbyene.

Men hun vil ikke ha matestasjoner. I stedet vil hun koble nye jernbanespor på eksisterende infrastruktur.

Som Byggeindustrien har meldt i sommer, er en rekke av Intercity-prosjektene i ferd med å sprekke med flere tiltallsmilliarder til sammen.

Kostnadsutviklingen bekymrer jernbanedirektøren.

- Det bekymrer oss at Intercity er blitt dyrt, og det er nettopp det som gjør at vi må prioritere. Jeg mener Bane NOR må se på det jeg kaller landeveistrekningene der det er mye greiere å få ned kostnadene. Og så tror jeg vi kan bruke tid og se om det er noe å lære når vi skal bygge i by. Tar vi for stor plass? River vi for mye? Tenker vi feil i forhold til hvor mye vi må gjøre for å få gode fremtidsrettede løsninger, sa Kirsti Slotsvik under arrangementet.

- Det som blir utfordringen i den neste NTP’en er prioritering av prosjektene. Jeg har aldri sagt at vi ikke skal bygge Intercity mellom byene, jeg har bare sagt at dersom vi må prioritere så må vi prioritere strekningene imellom. Det er forferdelig mye gammelt og dårlig i dag, sa Kirsti Slotsvik og trakk fram Hamar som et eksempel.

- Der vi ser at vi virkelig kan spare tid. Dersom Bane NOR får bygge frem til Åkersvika, så kan vi koble oss inn på Hamar stasjon derifra, sa Slotsvik.

Får støtte av Bane NOR-sjefen

Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund er på linje med jernbanedirektøren.

- Det hun gir inntrykk for er det samme vi sa under jernbanekonferansen i mars. Vi mener vi er nødt til å bygge ut de delene av prosjektene som gir den største samfunnsøkonomiske effekten først. For å ta Hamar som et eksempel, så betyr det som Slotsvik sier å bygge til Åkersvika først, slik at vi får frekvenstilbudet opp og reisetiden mellom Hamar-Oslo ned. Det vil fortsatt være mulig å oppnå en reisetid på 55 minutter, sier Gorm Frimannslund til Byggeindustrien.

Dårlig samfunnsøkonomi å bygge i by først

Han mener det vil være dårlig samfunnsøkonomi å bygge seg gjennom Hamar sentrum som neste parsell.

- Da vil vi dra på oss store kostnader uten å få nesten noen effekt ut av det. Da er det mye bedre for oss å se at det neste stedet vi skal bruke penger, er et sted som gir vesentlig bedre effekt i form av reisetid eller frekvens.

- Og da handler det å utnytte eksisterende infrastruktur?

- Ja, i størst mulig grad. Det siste vi bør gjøre, hvis vi fortsatt snakker om utbyggingen av Dovrebanen mellom Oslo og Lillehammer, er å gjøre noe som er veldig kostbart og som ikke gir oss større effekt, nemlig å gjøre større inngrep i bysentrum. Det gjelder ikke bare Hamar, men alle byer, sier Gorm Frimannslund.

Vil gi avklaringer til byene

Bane NOR-sjefen har forståelse for at Intercity-byene har behov for planavklaringer for å kunne drive byutvikling.

- På Hamar må de vite om det blir øst eller vest, og det må vi greie å klare å avklare mye tidligere enn når vi skal begynne å bygge. Byene må vite hvordan de skal vokse. I Hamar legger jernbanen i dag beslag på to alternativer med store inngrep, og da forstår jeg at det blir problematisk. De trenger en avklaring for å drive byutviklingen. Vi kan leve med begge alternativene, sier Gorm Frimannslund.