2022 tegner til å bli et dårlig år for Bane Nor. Ingen av målene for punktlighet som ble satt for i år, ser ut til å bli oppfylt. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB

2022 tegner til å bli et dårlig år for Bane Nor. Ingen av målene for punktlighet som ble satt for i år, ser ut til å bli oppfylt. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB

Bane Nor når ingen av punktlighetsmålene for 2022

Bane Nor hadde som mål for 2022 at 85 prosent av rushtogene i Oslo-området skulle være punktlige. Ingenting tyder på at de når målet.

Hittil i år ligger punktligheten på 82,1 prosent. I midten av desember ligger punktligheten på rushtog på 72 prosent, skriver Aftenposten.

Ifølge avisen var det 12. desember kun 39 prosent av rushtidstogene i Oslo som ikke var innstilt eller forsinket.

Med punktlighet mener Bane Nor at togene ikke skal være mer enn 3 minutter og 59 sekunder forsinket til endestasjonen.

Men det er ikke bare rushtidstogene som ofte ligger bak skjema. Verken persontog, flytog, godstog eller persontog ligger nemlig foreløpig innenfor punktlighetsmålet. Det betyr at ingen trafikkområder ligger an til å nå punktlighetsmålene for 2022.

Buss for tog erstattet Follobanen bare én uke etter den åpnet og banen vil antakelig være stengt til 27. desember på grunn av en brann på Ski stasjon. I tillegg kommer de stadige gjengangerne som signalfeil, strømproblemer og feil med sporveksler.

– Vi forstår godt at togkundene ikke er fornøyde med togtrafikken i forrige uke og i dag. Det er ikke vi heller, skriver områdedirektør Lars Berge i en epost til Aftenposten.

Han forteller at det er flere grunner til problemene den siste tiden. Han nevner både sterk kulde og snøvær og en serie med flere ekstremt uheldige sammenfall.

(©NTB)