Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes forening. Foto: Boligprodusentene

Hytteprodusentene lanserer merkeordningen Trygt Hyttekjøp

Den nye merkeordningen Trygt Hyttekjøp fra Hytteprodusentene skal gjøre det lettere for hyttekjøperne å velge hytter med høy kvalitet og lang varighet.

Det skriver Hytteprodusentene i en pressemelding tirsdag.

– Hos oss i Norge er hytta mer enn ferie, fritid og et sted hvor vi unnslipper hverdagen. For mange er hytta et bånd som knytter oss til generasjoner før oss, og til de som kommer etter oss. Huset eller leiligheten kjøper vi ofte for å dekke behov i en livsfase; når vi kjøper hytte, er perspektivet også kommende generasjoner, og hytta skal stå for evig. Det er bakgrunnen for at Hytteprodusentene nå har utarbeidet en ny merkeordning for å sikre at hyttene nordmenn kjøper, er bygd på skikkelig vis og får god kvalitet, sier Per Jæger, administrerende direktør i Boligprodusentenes forening, som Hytteprodusentene inngår i.

Grunnleggende garantier

Kjedesjef Mikal Stapnes i Hellvik Hus sier han er glad for at den nye merkeordningen vil synliggjøre viktige sider ved levering av ny hytte.

– Vi merker at hyttekjøperne er opptatt av kvalitet. De vil ha skikkelige hytter, oppført på en ordentlig måte. En merkeordning som sikrer at hytteprodusentene bygger i henhold til norsk regelverk, har seriøse ansettelsesforhold, jobber faglig og gir trygghet for kjøperne, sier Stapnes.

De produsentene som godkjennes i merkeordningen Trygt Hyttekjøp, gir, ifølge pressemeldingen fra Hytteprodusentene, en rekke garantier til hyttekjøperne.

Merket skal garantere for at hytta er bygget i henhold til norsk regelverk, med tilbud om standard bransjekontrakt, garantier og forsikring etter Bustadoppføringslova, utførelse på faglig vis, ordnede arbeidsforhold og rett til å løse tvister i Boligtvistnemnda.

Alle hytteprodusentene som er med i Trygt Hyttekjøp, må levere egenerklæring til Hytteprodusentenes forening, og har en plikt til å gjennomføre årlig revisjon mot kvalitetskravene.

Forbedrer og forenkler

Audun Skattebo i Tinde Hytter mener merkeordningen vil bidra til å gjøre det enklere for kjøperne å finne fram i markedet.

– Tydelige bransjestandarder bidrar til å forenkle. Når det bygges flere tusen hytter hvert år, er det åpenbart mange aktører i markedet og ikke alltid lett for forbrukerne å orientere seg. Trygt Hyttekjøp vil gjøre den jobben lettere, og det er bra for de som skal kjøpe og oss som hytteprodusenter , sier Skattebo.

Eskild Wedvik i Boligpartner sier at Trygt Hyttekjøp skal hjelpe forbruker til å skille mellom seriøse og useriøse aktører i bransjen.

– Det skal være trygt for alle som ønsker å investere i fritidsbolig, å gjøre dette uten å risikere dårlig kvalitet på prosess og produkt. Det skal ligge mye bak dette stempelet, og forbrukerne skal være garantert en prosess fra A til Å som er i henhold til gjeldende regler og forskrifter, sier han.

Hytteprodusentene har, ifølge pressemeldingen, jobbet over tid med å etablere merkeordningen. Per Jæger mener Trygt Hyttekjøp treffer balansen mellom å være åpen for alle seriøse aktører, og stille tydelige krav.

– Vi ønsker at flest mulig hytteprodusenter skal bli med i denne ordningen. Samtidig er dette et kvalitetsmerke som krever årlig godkjenning. Kravene for å bli dekket er ikke kompliserte, men de er tydelige. Lover og regler skal følges, fagligheten skal være på plass, kunden skal ha ordentlige kontrakter, forsikring og garantier, og de ansatte skal ha lønn og vilkår slik regelverket krever. Når en rekke av landets fremste hytteprodusenter nå blir med i en felles merkeordning, håper vi dette bidrar til å skape trygghet for alle hyttekjøpere i årene som kommer, avslutter Jæger.