Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) møtte nylig kontroll- og konstitusjonskomiteen i forbindelse med behandlingen Riksrevisjonens delundersøkelse av Bane NOR. Nå stormer det igjen rundt jernbanesektoren. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon

Samferdselsminister Knut Arild Hareide varsler samtale med både Jernbanedirektoratet og Bane NOR for å få klarhet i saken om avlysningen av rådgiverkonkurransen for Oslotunnelen.

Bane NOR har avlyst rådgiverkonkurransen som gjaldt teknisk hovedplan og kommunedelplan med konsekvensutredning for nytt dobbeltspor i tunnel fra Oslo S til Lysaker.

Rådgivende ingeniørers forening har kalt avlysningen for en skandale og bedt Hareide rydde opp.

Mandag kveld skriver Knut Arild Hareide (KrF) følgende om situasjonen som har oppstått:

– Denne situasjonen er selvsagt beklagelig for de selskapene som har deltatt i konkurransen, som Bane NOR nå har avlyst. Jeg vil ha en samtale med både Jernbanedirektoratet og Bane NOR, for å få klarhet i saken, skriver Hareide i eposten til Byggeindustrien.

Bakgrunnen for avlysningen er at Bane NOR ikke har fått på plass en nødvendig avtale med Jernbanedirektoratet for prosjektet for 2021.

Det skjer tross for at det ligger 150 millioner kroner inne i statsbudsjettet for 2021 til prosjektet.

– Det er satt av 150 millioner kroner til planlegging av ny Oslo-tunnel i årets statsbudsjett. Det er et tydelig signal om at regjeringen ser behovet for at det på et tidspunkt må bygges en ny jernbanetunnel under Oslo, skriver Hareide.

Bane NOR-ledelsen har lenge uttrykt klare ønsker om at de må få større handlefrihet til å styre sin egen portefølje. Dette er noe departementet jobber med, ifølge Hareide.

– Vi jobber med å utforme nye rammevilkår for Bane NORs virksomhet, der målet er å gi selskapet større forutsigbarhet for inntektene sine over flere år, og større ansvar for å holde kontroll på kostnadene sine. Dette vil også gi markedet større forutsigbarhet i kommende konkurranser, kommenter statsråden.