Dette kommer frem i en pressemelding fra Yrkestrafikkforbundet, som organiserer bussjåfører og godssjåfører.
- Når man kjører langs norske veier, særlig i distrikts-Norge, merkes vedlikeholdsetterslepet på veinettet tydelig, sier forbundsleder Jim Klunges i Yrkestrafikkforbundet.
Rådgivende Ingeniørers Forening anslo i sin rapport «State of the nation» i 2019, at vedlikeholdsetterslepet og oppgraderingsbehov på fylkesvegene er opp mot 600 milliarder kroner. For de kommunale veiene anslo de behovet til om lag 300 milliarder kroner. https://www.rif.no/wp-content/uploads/2019/08/Vei.pdf
- De fleste innspill til NTP, fra kommuner og fylkeskommuner, handler om at man ønsker nye broer, tuneller og motorveier. Men våre medlemmer etterlyser at man i større grad vedlikeholder og utbedrer de strekningene som finnes, sier Klungnes.
Yrkestrafikkforbundet krever i sitt innspill til NTP at arbeidet med å utbedre ras- og skredutsatte veier forseres. Forbundet ønsker at tunellsikkerheten bedres med bedre belysning, vegbredde, rømningsveier mv.
- Når det skjer ulykker i tuneller, er ofte yrkessjåfører de første på ulykkesstedet. Derfor ønsker vi også at det i opplæringen av yrkessjåfører legges større vekt på evakuering og håndtering av ulykker og brann i tuneller, sier Jim Klungnes.
- Nøkkelord
- Vei