Aldesa sier det aldri var fare for at arbeidene i Harstadåstunnelen skulle stanse, slik Statens vegvesen uttrykker frykt for i en e-post. Hafstadsåstunnelen er ifølge entreprenøren 99 prosent ferdig. Arkivfoto.

Vegvesenet betalte millionregning til spansk entreprenør to uker før forfall - ville sikre seg mot arbeidsstans

Statens vegvesen brøt sine egne betalingsrutiner for å gardere seg mot stans i arbeid på Harstadåstunnelen. – En engangshendelse, understreket Vegvesenet i e-post til spansk entreprenør.

Harstadåstunnelen

Tunnelen gjennom Harstadåsen er det største delprosjektet i vegprosjektet Harstadpakken.

Aldesa vant kontrakten i 2016 med et tilbud på i underkant av 220 millioner kroner.

Den 1.407 meter lange tunnelen mellom Seljestad og Sama i Harstad var egentlig planlagt å åpne i desember i år, men ble fremskyndet til september.

Opplysningene kommer frem i en e-post som delprosjektleder Trine-Lise Fossland i Statens vegvesen sendte til Aldesas ledelse i begynnelsen av juli.

I e-posten som Byggeindustrien har fått innsyn i, skriver Trine-Lise Fossland at betaling før forfall blir gjort for å gardere seg mot stans i arbeidene.

«A-nota utbetales i dag, mens de tre andre ble utbetalt i går. Vi gjør oppmerksom på at utbetaling av faktura før forfall er en engangshendelse for å sikre at arbeidene ikke stopper opp», skriver Fossland til Aldesa.

Avdragsnotaen som omtales i e-posten er en delutbetaling på 5,6 millioner kroner av kontraktssummen.

Betalingsforfallet var i midten av juli, men likevel ble millionbeløpet betalt ut fra Statens vegvesen 3. juli, to uker før forfall.

Den spanske entreprenøren som ansvaret for å bygge den 1.407 meter lange Harstadåstunnelen, har tidligere hatt betalingsutfordringer i Norge.

I mai kunne Byggeindustrien avsløre at inkassokravene har stått i kø for Aldesa i Norge.

I april truet Statens vegvesen for tredje gang på under ett år med å heve elektrokontrakten Aldesa har på prosjektet E16 Øye-Eidsbru.

Også i Nord-Norge har det lugget med betalingene, noe flere underleverandører bekreftet overfor Byggeindustrien tidligere i sommer.

Den spanske entreprenøren tilbakeviste at det var økonomiske problemer i selskapet som var årsaken til inkassovarslene og lovet å rydde opp.

Statens vegvesen: Beror på misforståelser

Statens vegvesen avviser at spanjolenes betalingstreghet har vært årsaken til at de betalte delfakturaen to uker før tiden.

– Normalt betaler vi ikke ut penger før forfall, men i dette tilfellet så hadde det oppstått noen misforståelser rundt den opprinnelige fakturaen. Den måtte krediteres, og dermed ble datoen for utbetaling satt noen dager senere i forhold til det som var opprinnelig tenkt. Derfor var vi flekisble i dette tilfellet, sier delprosjektleder Trine-Lise Fossland til Byggeindustrien. 

– Du skriver i e-posten at dette er en engangshendelse og at dere gjør det for å hindre at arbeidene ikke skal stoppe opp. Har dere vært uroet for stans?

– Nei, og det har heller ikke vært signaler som har tydet på at det ville skje. Men vi gjorde et unntak denne gangen for å imøtekomme entreprenøren i og med at det ble noe kluss med den opprinnelige fakturaen, sier Fossland.

– Men det er uvanlig at dere betaler entreprenørene før forfall?

– Ja, men dersom det er plausible forklaringer, så samarbeider vi som sagt med entreprenørene for å finne løsninger. Sånne ting vurderes i hvert enkelt tilfelle og vi gjøre grundige vurderinger før vi avviker fra rutinene våre.

Aldesa: Aldri fare for stans

Aldesa avviser at det på noe tidspunkt har vært fare for at arbeidet i Harstad skulle stoppe opp, slik Vegvesenet uttrykker frykt for i e-posten.

- Aldesa sendte fakturaen i henhold til avtalt tid, men det viste seg å være noen misforståelser. Derfor utstedte vi en kreditnota og laget en ny faktura. Med dette utsatte vi også betalingsfristen. Det var absolutt ingen risiko verken for at arbeidet skulle stoppe eller ved at arbeidet stoppet fordi tunnelen i Harstad var 99 prosent ferdig. Det som gjensto var noe detaljer som beplantning og noen forbedringer, skriver global kommunikasjonssjef i Aldesa, Maria del Mar Pedreño Celdrán, i en e-post til Byggeindustrien.

Møtte Vegvesenet i juni

Det er ikke første gang økonomi har vært et tema mellom Vegvesenet og den spanske entreprenøren.

Aldesas generaldirektør i Norge, José Maria Argüelles de Bustillo, møtte i juni Statens vegvesens ledelse ved E16 Filefjell og der forklarte han spanjolenes betalingsproblemer med at de har slitt med å tilpasse seg rutiner og kultur i den norske anleggsbransjen.

– Aldesa har solid økonomi. Men fordi det i Spania gjerne er 90 til 120 dagers betalingsfrist, og det i Norge er mye kortere frister, har det oppstått administrative utfordringer. Vi har tatt grep for å forbedre rutinene på fakturering slik at dette ikke skjer igjen. Nå fokuserer vi på å sluttføre arbeidet sammen, sa Bustillo ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.