Aldesa har hatt en tøff start i Norge, og betalingsanmerkningene har hopet seg opp det siste halve året. Foto: Aldesa Entreprenør Norway

Aldesa fikk inkassokrav fra egen revisor og samfunnskontakt

Både Aldesas revisor og selskapets innleide samfunnskontakt er på lista over kreditorene som har hatt utestående krav hos den spanske entreprenøren. Revisorforeningen mener tegnene ikke er gode.

I forrige uke kunne Byggeindstrien fortelle om den spanske entreprenørens Aldesas tråe start i Norge.

Selskapet ligger langt bak på elektrokontrakten på prosjektet E16 Øye-Eidsbru som skulle vært ferdig 1. mars, og både i Valdres og på spanjolenes andre norske tunnelprosjekt i Harstad har flere underleverandører slitt med å få utbetalt penger i tide fra den spanske entreprenøren.

Ifølge tall fra Experian har den spanske entreprenøren i perioden fra november 2018 og ut april 2019 hatt samlede inkassokrav på over 850.000 kroner mot seg i Norge, og på E16 Øye-Eidsbru i Valdres har Vegvesenets prosjektledelse tre ganger vært nødt til å gå til det drastiske steget å varsle heving av elektrokontrakten med spanjolene.

Aldesa har tilbakevist at det er økonomiske problemer i selskapet som er årsaken til betalingsanmerkninger og trege utbetalinger. Hele tilsvaret kan du lese nederst i saken.

Revisor og samfunnskontakt

Blant de to største kreditorene på lista finner vi blant annet Aldesas egen norske revisor og selskapets samfunnskontakt i Harstad, Besikt AS.

Disse to selskapene har ifølge tall fra Experian hatt samlede krav på over 400.000 kroner mot Aldesa.

Den innleide samfunnskontakten Knut Peder Bjørklund i Besikt AS ønsker ikke å kommentere saken til Byggeindustrien, utover at han ikke er bekymret for at penger han har utestående skal gå tapt.

Ifølge tallene fra Experian, har Besikt AS hatt to krav inkassokrav mot Aldesa det siste halvåret, ett på rundt 265.000 kroner fra november i fjor og ett på 4.500 kroner fra april.

Selskapets revisor i Norge, Ernst & Young, har ifølge oversikten også hatt inkassokrav mot selskapet.

I november 2018 og i april 2019 hadde de inkassokrav på henholdsvis 103.572 kroner og 51.250 kroner mot Aldesa.

Ernst & Young vil ikke kommentere saken.

– Vi besvarer ikke denne type henvendelser. Vi er underlagt taushetsplikt, skriver Ernst & Youngs kommunikasjonsleder Ole Kristian Lunde i en e-post til Byggeindustrien.

– Inkassovarsler normalt i et selskap som går dårlig

Per Hanstad i Revisorforeningen. Foto: Morten Brakestad

I Revisorforeningen mener de Aldesas betalingstreghet vitner om et selskap som går dårlig.

– Disse inkassokravene forteller meg at selskapet har betalingsproblemer. Det er helt normalt i et selskap som går dårlig at man får inkassokrav mot seg, sier administrerende direktør i Revisorforeningen, Per Hafstad.

– Selskapet sier økonomien er god og hevder ulike rutiner og praksis mellom Norge og Spania er bakgrunnen for at de har kommet bakpå med betalinger?

– Betaler du ikke regningene dine, så er det fordi at likviditeten i selskapet ikke er god. Man trenger ikke være rakettforsker for å finne ut av det, sier Per Hanstad.

– Hvor vanlig er det at en revisor må sende inkassokrav mot sin egen kunde?

– Det skjer ikke så ofte, men det skjer. Får man ikke betalt, så må også revisorer sende inkassovarsler. Det er helt naturlig, sier Hafstad.

Aldesa har tatt grep

Seniorrådgiver Oda Renate Nødtvedt i PR-byrået Burson, Cohn & Wolfe.

Aldesas norske talsperson Oda Renate Nødtvedt i PR-byrået Burson, Cohn & Wolfe avviser at det er økonomiske problemer i selskapet som er årsaken til inkassovarsler og trege utbetalinger.

I en e-post til Byggeindustrien skriver hun følgende:

– Alle berørte underleverandører har mottatt utestående betaling, og vi fokuserer på å sluttføre arbeidet sammen. Vi forventer at prosjektet (E16 Øye-Eidsbru journ. anm) står ferdig i slutten av september etter planen. Aldesa har tatt interne grep for å forenkle og tydeliggjøre faktureringsrutinene slik at dette ikke skjer igjen. Aldesa har i denne prosessen hatt en åpen dialog med våre underleverandører og Statens Vegvesen, skriver hun i e-posten.

Ifølge regnskapstallene i NUF-selskapet til Aldesa, så hadde spanjolene en omsetning i Norge i 2016 og 2017 på totalt 186,3 millioner kroner. Totalt gikk de med 5,3 millioner i minus.

Nødvedt understreker at tallene i Norge ikke er illustrerende for Aldesa-konsernet.

– Aldesa er et internasjonalt selskap med virksomhet over hele verden. I Norge er Aldesa organisert som et NUF, og det innebærer at selskapets økonomi ikke kan isoleres til hvert land vi har virksomhet i. Aldesa har solid økonomi og likviditet. I 2018 hadde konsernet 6 prosent vekst, og konsernets netto gjeld ble i 2018 redusert med over 20 prosent, skriver Nødtvedt i mailen.

Ifølge offisielle tall reduserte Aldesa gjelden sin fra 116,2 millioner euro i 2017 til 93,8 millioner euro i 2018.