Katja Samara og Audun Blegen.
Innlegg: Opprop for realfagsrekruttering
Byggeringen og EBA sammen med NTNU leverte opprop om en nasjonal realfagsstrategi under Arendalsuka.
Innlegg av:
Katja Samara, daglig
leder i Byggeringen og Audun Blegen, administrerende direktør i EBA.
Når 70 prosent av behovet for
teknologer og ingeniører står udekket, står også Norges evne til å skape
verdier, løse klimautfordringer og sikre beredskap på spill. Behovet for
realfagskompetanse øker – men skolen leverer stadig færre kandidater med nødvendig
bakgrunn.
Samtidig viser utviklingen i
norsk skole en negativ trend: Bare 35 prosent av elevene på
studiespesialisering velger realfag, antallet som tar fordypning i fysikk,
kjemi og matematikk synker, og søkertallene til lektorutdanning i realfag er
nesten halvert. Norske elever presterer dessuten svakere i matematikk og
naturfag.
Denne utviklingen er alvorlig.
Det handler ikke bare om skolepolitikk – men om verdiskaping, beredskap og vår
evne til å møte fremtidens utfordringer.
Fakta – realfag i krise
- 70 % av behovet innen IKT og tekniske fag står udekket (NHO Kompetansebarometer 2024)
- Antall søkere til lektorutdanning i realfag er halvert siden 2018
Oppropet
Andre land viser at målrettede
tiltak virker. Danmark, Sverige, Finland og Nederland har innført nasjonale
realfagsstrategier – og resultatene er tydelige: flere søker realfag, flere
kvinner velger teknologi, og skoleresultatene styrkes.
På vegne av Norges største
fag- og næringsorganisasjoner og NTNU overleverte vi derfor et opprop om en
nasjonal realfagsstrategi under Arendalsuka. Oppropet ble overrakt til Sindre
Lysø (Ap) og forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland.
Oppropet ber regjeringen og
Stortinget om å etablere en strategi som skal sikre en langsiktig styrking av
realfagsundervisningen og omfatte hele utdanningsløpet – fra barnehage til
høyere utdanning. Strategien bør også legge til rette for forpliktende samarbeid
mellom skole og næringsliv. Oppropet kan leses her.
Vi er samtidig bekymret for at
elever ikke i tilstrekkelig grad blir heiet fram og får den selvtilliten og
støtten de trenger for å utforske realfag nærmere i ungdomsskolen. Altfor ofte
blir de møtt med budskapet om at dette er «for vanskelig for dem». Vi trenger
oppmuntrende rådgivere og lærere allerede på barne- og ungdomsskoletrinnet –
ellers mister vi mange nysgjerrige sjeler på veien.
Byggeringen og EBA med partnere står støtt i troen på at en
slik strategi er nødvendig for å sikre tilstrekkelig kompetanse til dagens
industri, teknologiutvikling og samfunnsberedskap. Nå er det opp til
myndighetene å følge opp – vi er klare til å bidra!
Oppropet er signert av:
- NTNU (Tor Grande) og NTNU Energi (Heidi Fossland)
- Byggeringen (Katja Samara)
- EBA (Audun Blegen)
- Tekna (Elisabet Haugsbø)
- NITO (Kjetil Lein)
- IKT-Norge (Øyvind Husby)
- NHO Byggenæringen (Nina Solli)
- Fornybar Norge (Bård Standal)
- RIF – Rådgivende Ingeniørers Forening (Liv Kari Hansteen)
- Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (Guro Rørvik)
- Abelia (Kjartan Almenning)
- Norsk Industri (Harald Solberg)
- Vitensenterforeningen (Geir Bjørkøy)
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.