Administrerende direktør i Optimera, Asbjørn Vennebo, kan se tilbake på et godt 2017.

Solid vekst for Optimera i 2017

Optimera kan glede seg over en vekst på hele 10,5 prosent 2017 som året før - nesten dobbelt så mye som markedet. De fikk også en økning i resultatet.

Byggevarehandelen hadde i 2017 en vekst på 4,4 prosent – en vekst som i hovedsak blir drevet av proffmarkedet.

Sisteledssalget for Optimera sine kjedekonsepter (inkl. franchisetakere) utgjorde 10,01 milliarder kroner i 2017 mot 9,1 milliarder i 2016, som gir en vekst på over 10 prosent.

Nøkkeltallene til selskapets egeneide virksomheter viser også gode tall med vekst både på topp- og bunnlinje.

Når sisteleddsalget øker mer enn egen omsetning, skyldes det i hovedsak en betydelig økning i antall kjedemedlemmer.

– Resultatene for 2017 viser at det ble et godt år for Optimera. Det er husbyggere som står for den største delen av veksten, men vi vokser også mot entreprenører og byggmestere, forteller administrerende direktør i Optimera, Asbjørn Vennebo.

– Vi er glade for at resultatene ble så gode til tross for Cyber-angrepet som rammet oss i juni, fortsetter han.

Optimera ble nemlig rammet av Cyber-angrepet som herjet i Europa denne sommeren, men takket være rask handlekraft kom de seg raskt på bena igjen.

- Vi jobbet hardt for å ivareta kundene i denne prosessen, slik at de i minst mulig grad skulle bli rammet og driften fortsatte som normalt etter kort tid, forteller Vennebo.

Store oppkjøp
– 2017 har vært et spennende år for Optimera med avtale om majoritetseierskap i Hansmark og avtalen om kjøp av Per Strand Gruppen som fant sted mot slutten av året. Dette er strategiske grep for å sikre vekst utover markedet også de kommende årene, sier Vennebo.

Optimera har de siste årene styrket sin posisjon som totalleverandør og spesialist innenfor flere fagfelt i markedet.

– Først gjennom oppkjøpet av Flisekompaniet i 2016, som gjorde Optimera til en ledende aktør av flis og tilbehør og videre i 2017 da Optimera gikk inn som majoritetseier i Hansmark og styrket sin posisjon som leverandør av forskalingssystemer, heter det i en melding fra selskapet.

– I 2017 startet vi et pilotprosjekt med å samlokalisere Montér og Flisekompaniet gjennom shop-in-shops i utvalgte byggevarehus. Disse samlokaliseringene styrker kundetilbudet og kundeopplevelsen betydelig. Med Hansmark finnes det også åpenbare synergier, da deres tilbud passer godt med våre eksisterende kunders behov. Hansmark har en sterk faglig plattform og gjør oss til en mer komplett samarbeidspartner for de store kundene våre, avslutter Vennebo.