Det skriver Virke byggevarehandel i sin årsstatistikk for 2017. Virkes Markedsinformasjonsgruppe (MI-gruppen) består av ni av de største aktørene innenfor norsk byggevarehandel.
2017 var i likhet med 2016 et år preget av endringer i det norske byggevaremarkedet. Tradisjonelt har dette markedet fremstått som åpent, med stor konkurranse og mange tilbydere. Når handelen i større og større grad digitaliseres blir det enda viktigere å sikre seg gode innkjøpsbetingelser og sikre selskapenes bunnlinjer, står det i årsstatistikken.
Direktør Aslaug Koksvik i Virke byggevarehandel.
– Konkurransen i markedet tilspisser seg. Vi ser at flere av aktørene tar større deler av verdikjeden, eller inngår strategiske samarbeid for å stå sterkere i prisforhandlinger, kommenterer direktør Aslaug Koksvik i Virke byggevarehandel.
Prisbevisste kunder
Dette har, ifølge Koksvik, også sammenheng med at prisene blir mer tilgjengelige for kundene.
– Kunden kan i økende grad sjekke prisene hos konkurrerende virksomheter mens han besøker din butikk. Da blir man selvsagt litt mer opptatt av innkjøpsbetingelser og behovet for å prise seg riktig enn det man kanskje var tidligere, fortsetter hun.
Mer til proffene
Virke byggevarehandels årsstatistikk
- Statistikken er utarbeidet av Virke på vegne av aktørene som deltar i Virkes Markedsinformasjonsgruppe (MI-gruppen) for byggevarehandelen.
- Gruppen omfatter Optimera, Byggmakker Handel, Coop Norge Handel, Løvenskiold Handel, E.A Smith, Carlsen Fritzøe Handel, Neumann Bygg, Gausdal Landhandleri, Ski Bygg.
- Samtlige aktører omsetter varer til både proff- og privatkunder.
- Medlemmene kontrollerer 641 utsalgssteder fordelt over hele landet. - Den samlede omsetningen utgjør nærmere 75 prosent av det norske markedet for byggevarer.
Kilde: Virke byggevarehandel.
Virke byggevarehandels årsstatistikk for 2017 viser at en stadig større andel av omsetningen går til proffsegmentet.
– Da ligger det jo også i kortene at det er her de fleste av kjedene setter inn støtet. Å gjøre seg attraktiv for proff-kundene er nok del av strategien for de fleste, om ikke alle byggevarekjedene, sier Koksvik
Sterkere aktører
Eierskifter, nyetableringer og oppkjøp kombinert med god organisk vekst både i 2016 og 2017, har ifølge Virke byggevarehandel sørget for sterkere aktører med mer robuste posisjoner i markedet.
– Det er grunn til å tro at den konsolideringen og posisjoneringen vi nå ser i markedet vil prege konkurransesituasjonen også i 2018, fastslår Koksvik.
Noen nøkkeltall fra Virke byggevarehandels årsstatistikk for 2017:
– Omsetningen for byggevareaktørene hadde en økning på 5,6 prosent i 2017 fordelt på 4,4 prosent organisk vekst inklusive etablering av nye utsalg og 1,2 prosent gjennom oppkjøp, fusjoner og nye medlemmer
– Aktørenes totale omsetning vokste med 1,8 milliarder i 2017. Veksten fordeler seg på 1.4 milliarder i organisk vekst og 400 millioner som en følge av oppkjøp, fusjoner og nye kjedemedlemmer
– Det er proffmarkedet som driver veksten i Virkes MI-gruppe. Proffmarkedet sto for 61 prosent av omsetning, som er en økning på to prosent sammenlignet med 2016. Privatmarkedet hadde totalt sett en negativ utvikling i omsetningen fra 2016 til 2017.
– Optimera, som er den største aktøren i MI-gruppen, omsatte for 10,1 milliarder og hadde en vekst på 10,5 prosent.
– Carlsen Fritzøe handel hadde størst vekst i MI-gruppen i 2017 med 19 prosent (2,13 milliarder i omsetning)
– Byggmakker hadde et tøft 2017 med en negativ vekst på – 1,9 prosent og en omsetning på 5,99 milliarder kroner.
– Totalomsetningen for norske byggevareaktører hadde en økning på 4.4 prosent til 45,8 milliarder kroner i 2017.
– Optimera (10,01 milliarder), Mestergruppen (8,76 milliarder) og Byggmakker (5,99 milliarder) er de tre største byggevareaktørene
- Nøkkelord
- Byggevare
- Byggevarer