Fotballsupportere sier det med nøkler

Nøkler med fotballmotiv går unna i disse dager. Vålerenga og Rosenborg er favorittene.

Lørdag sparker Brann og Haugesund i gang Tippeligaen. At sesongen nærmer seg, merkes på de underligste steder.

– Det er tydelig at supporterne girer seg opp nå. Fra å ha ligget i dvale vinteren gjennom, tar salget av fotballnøkler seg kraftig opp rett før seriestart, sier kategorisjef Per Svanøe-Hafstad i Jernia.

Faktisk er salget av nøkler så tett knyttet til serien at det merkes når et lag er i ferd med å rykke ned i Adecco-ligaen mot slutten av sesongen.

– Hvilke supporternøkler som selger mest gjenspeiler også hvor mange som møter opp på kampene og hvem som har de mest aktive supporterne. Det er nok ikke tilfeldig at vi solgte seks ganger så mange Vålerenga-nøkler som Lyn-nøkler i fjor, sier nøkkelsjefen i Jernia-kjeden.

Pop med motiv på
I 2008 utgjorde nøkler med motiv på 16 prosent av salget, viser tall fra Jernia. I fjor hadde andelen økt til 23 prosent.

– Det er mye enklere å holde styr på hvilken nøkkel som passer til hva når det er motiv på den. I tillegg er det jo en måte å vise omverdenen hva man liker og er fan av, sier Svanøe-Hafstad.

Fotballnøklene må se seg så vidt slått av Simpsons-familien. Homer, Marge, Bart, Lisa og Maggie er særlig populære ved skolestart. Av rene dyremotiver er katt og hest de mest ettertraktede.

August er den travleste måneden for nøkkelfiling, trolig godt hjulpet av at utleiemarkedet er ekstra hektisk i forkant av skolestart.

Ka med Brann då?
Det er TrioVing som forsyner Jernia med nøkler, og motivvalg er en levende materie. Tre nyopprykkete lag skal prøve seg i Tippeligaen i år.

– Vi må tilpasse oss hver ny sesong. Hønefoss-, Haugesund- og Kongsvinger-nøklene er klare, opplyser produktsjef Torodd Folkøy i TrioVing.

Brann er det eneste laget som ikke er representert i tippeligautvalget. TrioVing har ikke fått til en avtale med klubben.

I prinsippet kan hvilket motiv som helst ende opp på en nøkkel, for eksempel firmalogoer.

– Det eneste som begrenser valg av motiv er om motivet er registrert som varemerke. Da må det forhandles med rettighetshaveren, sier Folkøy.