Byene langt unna klimamålet

Dersom Bergen skal oppfylle målet i Klimameldingen, må hver fjerde bil i byen bort. I Stavanger står det enda dårligere til, viser ny rapport.

Det er store avvik mellom lokale og nasjonale mål, viser en gjennomgang av de lokale planene for bypakker og konseptutvalgsutredninger, skriver Bergens Tidende.

– I gjennomsnitt må byene redusere biltrafikken med 25 prosent i 2030 utover det som ligger av lokale planer og prognoser», skriver Bård Norheim, Kathrine Kjørstad og Jørund Nilsen i rapporten de har utarbeidet for Miljøverndepartementet.

Mens biltrafikken i Bergen må reduseres med 25 prosent i 2030, er avviket mellom de lokale og nasjonale målene bare 4 prosent i Tromsø. I Stavanger-området er avviket hele 39 prosent.

– Rapporten viser om byenes planer er ambisiøse nok i forhold til å ta unna befolkningsveksten på en miljøvennlig måte. For oss er dette ment som et innspill til arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP), sett fra miljøsynspunkt, sier statssekretær Ketil Raknes i Miljøverndepartementet.

Forskerne anbefaler en ordning der resultatene av byenes miljøpolitikk belønnes, ikke tiltakene de lover å sette i verk. Det kan blant annet skje ved at byene får statlig støtte per redusert biltur og per ny kollektivreise som foretas.

– En slik finansieringsordning innebærer at det bare er de byene som klarer å øke antall kollektivreiser som får støtte fra staten. Hvor mye de får i støtte avhenger av hvordan de klarer å bedre konkurranseforholdet for kollektivtransporten i forhold til bil, skriver forskerne.

– Det er et spennende forslag, og en av tingene vi må diskutere i forkant av Nasjonal transportplan, sier SV-leder Audun Lysbakken. (©NTB)