Det er store avvik mellom lokale og nasjonale mål, viser en gjennomgang av de lokale planene for bypakker og konseptutvalgsutredninger, skriver Bergens Tidende.
– I gjennomsnitt må byene redusere biltrafikken med 25 prosent i 2030 utover det som ligger av lokale planer og prognoser», skriver Bård Norheim, Kathrine Kjørstad og Jørund Nilsen i rapporten de har utarbeidet for Miljøverndepartementet.
Mens biltrafikken i Bergen må reduseres med 25 prosent i 2030, er avviket mellom de lokale og nasjonale målene bare 4 prosent i Tromsø. I Stavanger-området er avviket hele 39 prosent.
– Rapporten viser om byenes planer er ambisiøse nok i forhold til å ta unna befolkningsveksten på en miljøvennlig måte. For oss er dette ment som et innspill til arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP), sett fra miljøsynspunkt, sier statssekretær Ketil Raknes i Miljøverndepartementet.
Forskerne anbefaler en ordning der resultatene av byenes miljøpolitikk belønnes, ikke tiltakene de lover å sette i verk. Det kan blant annet skje ved at byene får statlig støtte per redusert biltur og per ny kollektivreise som foretas.
– En slik finansieringsordning innebærer at det bare er de byene som klarer å øke antall kollektivreiser som får støtte fra staten. Hvor mye de får i støtte avhenger av hvordan de klarer å bedre konkurranseforholdet for kollektivtransporten i forhold til bil, skriver forskerne.
– Det er et spennende forslag, og en av tingene vi må diskutere i forkant av Nasjonal transportplan, sier SV-leder Audun Lysbakken. (©NTB)
- Nøkkelord
- Klima