Rapport: Bedre med kollektivsatsing enn veiutbygging

En ny rapport slår fast at det er billigere å møte befolkningsveksten ved å bygge ut kollektivtransport enn å satse på veiutbygging.

I klimameldingen (Meld. St. 21 (2011-2012)), som ble lagt fram i vår, ble det presentert et nytt mål om at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, gange og sykkel. Miljøverndepartementet satte i samarbeid med Samferdselsdepartementet derfor ut tre utredninger som blant annet skulle vurdere status i forhold til målet og hva slags virkemidler som må på plass framover for at målet skal kunne nås.

- Dette er et svært ambisiøst mål. Rapporten viser imidlertid at det er fullt mulig å nå målet, og ikke minst hvordan vi kan gjøre det, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjelli en pressemelding.

Bare i Oslo-området er befolkningen anslått å øke med 450 000 personer fram mot 2030. Det vil føre til at køene rundt Oslo vil øke med 80 prosent om biltrafikken øker slik den har gjort frem til nå.

- Hvis disse skal forflytte seg primært med bil, vil det kreve enorme veiinvesteringer som i tillegg til å være kostbare vil legge beslag på enorme arealer i og rundt Oslo, sier miljøvernministeren.

Nord-Jæren og Kristiansandsområdet ligger i følge prognosene lengst unna den nasjonale målsettingen om å ta persontransportveksten med kollektiv, gange og sykkel (hhv 39 og 33 prosent over i 2030), mens Tromsø ligger tett opp til den nasjonale målsettingen (4 prosent over i 2030).

Men rapporten utført av Urbanet Analyse i samarbeid med NIVI, dokumenterer at det kan være langt rimeligere å investere i jernbane, bybane, gang- og sykkelveier og et bedre busstilbud i storbyene enn å basere seg på at trafikkveksten skal tas med bil. Årsaken til de betydelig økte kostnadene i ”bilscenarioet” er behovet for veiinvesteringer. Finansieringsbehovet i de åtte undersøkte byene vil i følge Urbanet analyse kunne være anslagsvis 174 mrd kroner fram mot 2030, mens kostnadene i det såkalte bilscenariet anslås til 292 mrd. Blant tiltakene som skisseres i rapporten er å øke kollektivtilbudet i takt med befolkningsvekst, øke framkommeligheten for kollektivtransport, mer restriktiv parkeringspolitikk og øke kostnadene for bruk av bil.

- Jeg merker meg at det faktisk kan være lønnsomt for samfunnet å satse mer på investeringer i jernbane og annen miljøvennlig transport framover og mindre på veinvesteringer, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.