Vannet må ledes vekk

Det er sjokkerende å se TV-bildene som igjen viser kaos på grunn av flomvann og ras på vei og bane. Nok en gang rammes deler av Østlandet, denne gang områdene nord for Oslo spesielt. Men også fylker lenger nord rammes nå av nedbøren. Det er skremmende at vann og ras stenger helt nye motorveier. Det viser at man ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til økte nedbørsmengder ved planleggingen av nye samferdselsprosjekter.

 

Mandag ble mange veier stengt. Det samme ble jernbanen nordover. De første meldingene kom fra Valdres hvor ras stengte forbindelsen mellom Østlandet og Vestlandet. Denne veien kan bli stengt i mange dager.

Utover ettermiddagen mandag ble situasjonen dramatisk flere steder i Akershus, i Oppland og i Hedmark. I tillegg til skadene på de store veiene og på deler av jernbanestrekningen, er det mange mindre veier som bokstavelig er vasket vekk.

Alle vet hvilken bedrøvelig tilstand mange gamle veier er i. På grunn av at man i tidligere tider ville spare penger, dimensjonerte man ikke tilstrekkelig da veiene ble laget. I tillegg ble det også satset på å lede vannet gjennom billige jernrør i stedet for å legge ned solide store betong- eller plastrør med det samme . Nå er det satt i gang et stort program med å skifte ut de gamle rørene mange av dem har kollapset på grunn av rust. Etter vårt syn må dette arbeidet forseres. I følge Aftenposten må det graves på flere tusen steder bare på E6. I tillegg må man satse på langt mer omfattende løsninger for å lede vekk de store vannmengdene. Alle vet at det vil komme mer regn ja, mye mer regn i tiden og årene som kommer. Og dersom ikke vi planlegger hvordan  vannet skal ledes finner vannet sine egne veier.

Det som sjokkerer mange, er at det kommer så uendelige nedbørsmengder på kort tid. Mange som har bodd trygt i huset sitt i mange år, må i løpet av minutter reddes vekk. Mandag så vi hvordan personer ble reddet ut av et hus med gravemaskin. De ble trygt fraktet over de frådende vannmassene og til trygg grunn i en gravemaskingrabb.

Det som nå skjer viser også hvor viktig det er at vi har beredskap. Problemet er at man må sette sin lit til stadig tyngre anleggsutstyr. Det at vi har erfarne, flinke anleggsfolk er vår fremste garanti for å hindre katastrofer. I gamle dager var det veivokterne som passet på at stikkrenner til en hver tid var åpne. Slik situasjonen nå er må nok noen ta opp den gamle tradisjonen med å fotgå alle veistrekninger for å avdekke hvor problemene kan komme.

Ellers viser denne nye hendelsen at vi må få et helt nytt regime i Norge når det gjelder å beslutte hvordan vei- og jernbaneutbygging skal skje. Dagens system er alt for langsomt. Nå har vi INGEN tid å miste.