Så enig, så enig

Byggeindustrien er helt på linje med det Bjørn Sund uttaler til Aftenposten: ”Kan ikke fortsette sånn”. Og det tilbakevendende tema er selvsagt utbyggingen av jernbanen i Norge. Sund mener som Byggeindustrien at skal man bygge ny jernbane – da må man starte med blanke ark – og man må bygge helt nytt fra grunnen i stedet for å flikke på det eksisterende banenett. Uansett hva som bevilges i de gamle jernbanesporene, blir de ikke bedre enn det svakeste ledd.

 

Vi mener at man i en overgangstid må bruke de midler som er nødvendige for å holde de gamle toglinjene sånn noenlunde i forsvarlig stand, men i tillegg må det bygges helt andre og nye spor langs helt andre og nye linjer. Gjøres det gjennom egne utbyggingsselskaper, kan man om noen få år ha gode, moderne og effektive jernbaneløsninger i de mest sentrale områdene. Man må selvsagt starte der hvor mer enn 80 % av trafikkgrunnlaget er. Da vil opplagt mange flere velge tog enn privatbil til og fra Oslo.

Vår kjepphest er at man starter byggingen av ny jernbanetunnel gjennom Oslo, som et ledd i det å anlegge nye jernbanespor. Den nåværende togtunnel vil ellers bli en flaskehals som vil gjøre enhver investering ellers på sporene bortkastet.

Gir politikerne klarsignal, vil det være grupperinger som både har evne og vilje til å gjennomføre prosjektene. Gardermobanen ble en suksess – det kan også frem tidens jernbaneprosjekter bli, men da må man tenke nytt og nye krefter må mobiliseres.