Sikrere biler

I fjor ble det solgt nesten 100.000 biler i Norge. 96 prosent av de mest solgte modellene fikk fire eller fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Bilparken har aldri vært så sikker som nå. Det viser Euro NCAPs kollisjonstester fra i fjor, skriver vegvesen.no.

Enorm bedring

– Det er veldig positivt at flere enn før får fire og fem stjerner. 70 prosent av de solgte bilene i fjor fikk fem stjerner. Til sammenligning var det rundt fire prosent som hadde fem stjerner i 2001. Og det er bare en av de hundre modellene som har tre stjerner. Det vil si at det ikke er noen grunn til å kjøpe biler som har mindre enn fire stjerner, understreker seksjonsleder Guro Ranes i Statens vegvesen.

Ulike tester

I kollisjonstestene vurderes sikkerheten til biler i et kollisjonsprogram. Bilene testes både i front- og sidekollisjoner, fotgjengerkollisjoner, samt test av kollisjonssikkerheten for barn. Test av beskyttelse mot nakkeskader (whiplash) på grunn av påkjøring bakfra er også med i testen.

– Det er de voksnes sikkerhet som det har blitt gitt stjerner på lengst. Der har vi historikk fra 1977 så det er det vi legger mest vekt på ved historiske sammenligninger. Euro NCAPs er ellers det ledende og mest kjente uavhengige kollisjonsprogrammet i Europa. Det som er fint med dette er at det ikke er lovpålagte tester: Det er bransjen selv som ønsker dette, siden det er salgsfremmende å slå i bordet med mange stjerner, sier Ranes.

Antiskrens i alle

Det er bare en av de hundre mest solgte modellene som ikke har antiskrenssystem. – Nytten av et antiskrenssystem er så stor at vi fraråder folk å kjøpe bil uten dette, sier Ranes.

Kroppens begrensninger

Uansett hvor sikker bilen er i kollisjonstester, så er det naturkreftene som rår.

Energi måles i G-krefter. En sunn og frisk og relativt ung person tåler 50 G. Det tilsvarer det en blir utsatt for av G-krefter i en frontkollisjon i ca 70 km/t. Når to biler frontkolliderer er det tre kollisjoner: Sammenstøtet bil mot bil, inni bilen, og en indre kollisjon i personen: Er farten litt over 70 km/t vil mange dø på grunn av at hjertet og lever rives løs: Når bilen bråstopper, vil indre organer fortsette framover og forflyttes eller rives av.