Sementen er tørr

Det har knyttet seg stor spenning til kondisjonen til de ca 5000 tonn sement i lasterommene om bord på "Crete Cement". Mesteparten er tørr.

Dette er nå undersøkt og bortsett fra lasterommet forut der det er kommet inn noe vann synes resten å være ganske tørt. Hvis denne situasjonen forblir stabil vil det lette lossearbeidet i betydelig grad, skriver Nesodden kommune på sine hjemmesider.

Planen er at når havaristen er brakt flott skal hun taues til et sementanlegg for lossing. Skipets skrog vil så bli grundig undersøkt for å få en total kartlegging av skadeomfang før man tar en beslutning om hva som skal skje videre med skipet.

Smit Salvage og Bukser og Berging ertildelt operasjonen med å heve "Crete Cement". Planene for bergingen er godkjent av Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.

De to partnerne er allerede i gang med de siste plandetaljer og har startet arbeidet med å mobilisere utstyr som skal benyttes i operasjonen og regner med å kunne starte selve bergingsarbeidet i løpet av få dager.

Tidsplanen for prosjektet tilsier at "Crete Cement" vil være hevet i god tid før jul under forutsetning av at man ikke møter uforutsette komplikasjoner under arbeidet.

- Vi er imponert over den innsatsen som er lagt for dagen av alle impliserte parter i den uken som er gått siden grunnstøtingen fant sted. En spesiell takk går en forståelsesfull og tålmodig lokalbefolkning på Fagerstrand, til Kystverkets folk som bl.a. har tatt godt vare på oljevernberedskapen rundt havaristen og ikke minst brannvesenet i Follo som var raskt på pletten med pumpemateriell etter grunnstøtingen, hweter det på kommunens hjemmeside.

I uken som er gått er havaristen stort sett tømt for bunkers- diesel - og smøreolje fra tanker i maskinrommet, slik at risikoen for uønsket utslipp under bergingsaksjonen er betydelig redusert.

SeKystverkets hjemmesiderfor mer informasjon.