Operaklang til hele verden

Utenlandske journalister strømmer til åpningen av Operaen for å høre om lyden holder mål.

- Vi har et pressetrykk Norge ikke har sett siden OL på Lillehammer. Mange av de største avisene i Europa vil være på plass under åpningen av Operaen 12. mars, forteller informasjonssjef Sverre Gunnar Haga.

Utover våren kommer reportasjeteam fra verdens største medier som BBC og New York Times, og det kommer reportere helt fra Chile og Kenya.

Det mange av journalistene er spesielt interessert i, er om er akustikken i Operaen holder mål.

- Det er klart vi har sommerfugler i magen nå. Det har blitt flere søvnløse netter den siste uken, sier Lars Strand i ÅF Brekke & Strand Akustikk. Han har ansvaret for akustikken i hele bygget.

God akustikk var det viktigste suksessskriteriet Statsbygg stilte for den nye Operaen.

Stor oppgave

- Dette er nok ett av de mest krevende byggene som er oppført i Norge når det gjelder akustiske forhold, sier Lars Strand.

Da ÅF Brekke & Strand hadde vunnet anbudskonkurransen om den akustiske utformingen av Operaen i 2000, sammen med britiske Arup Acoustics, besøkte Lars Strand operabygg i hele Europa.

- For hovedsalen har operasalen i Dresden vært et forbilde. Salen har hesteskoform med tre balkonger, sier han.

Det var allerede bestemt at den norske Operaen skulle ha hesteskoformet sal med balkonger.

En operasal krever helt spesielle akustiske kvaliteter.

- Det gjelder å finne den riktige balansen mellom musikk, sang og tale fra scenen. Publikum skal kunne høre alt som fremføres fra scenen, samtidig som musikken skal oppleves som storslagen.

Hovedsalen har relativt lang etterklangstid på 1,7 sekunder, og det krever et stort romvolum og tunge og stive overflater i salen for å oppnå ønsket effekt.

Store flater gjør at klangen ikke brytes opp, og det blir lettere å få med seg alt som foregår på scenen, også lydmessig, fra første til siste benk.

Salen er utformet slik at det ikke er nødvendig å benytte høyttalere.

Klangfylde og klarhet

- Alle elementer i salen påvirker akustikken, alt fra stolene til lysekronen i taket. Den mest kompliserte delen av salen er på mange måter orkestergraven, sier Lars Strand.

Det er ikke uvanlig å bygge om denne både tre og fire ganger før den fungerer tilfredsstillende.

Gulvet i orkestergraven består av tre store heiser, og den største er verdens eneste trippeldekker orkesterheis. Ved hjelp av heisene kan orkestergraven tilpasses både små og store orkestre og operaer, i tre nivåer.

Ved konserter på hovedscenen vil heisen danne gulv i forscenen. I tillegg settes akustiske tak og vegger rundt orkesteret slik at lyden kastes ut i salen og ikke forsvinner i de store scenearealene.

ÅF Brekke & Strand bygget tidlig en modell av hovedsalen til å foreta akustiske eksperimenter, sammen med Arup Acoustics.

- På denne måten hadde vi faktisk mulighet til å gjøre nøyaktige forsøk på hvordan alt i salen reflekterer og absorberer lyd.

ÅF er en av Europas ledende tekniske rådgivere med spesialister inne en rekke områder, deriblant akustikk. ÅF Brekke & Strand Akustikk har ansvaret for akustikken i en rekke nye kulturbygg i Norge.