Norge drar ned JM

Det svenske byggkonsernet JM øker resultat og omsetning i tredje kvartal, men JM Byggholt og de andre ikke-svenske enhetene drar ned resultatet.

I tredje kvartal økte konsernomsetningen med 100 millioner sammenlignet med samme periode i fjor, og endte på 2643 millioner svenske kroner. Resultatet steg fra 397 til 481 millioner svenske kroner.

JM gjorde det aller best i hjemmemarkedet Sverige, mens konsernområdet JM Utland, som JM Byggholt er en del av, trekker ned. Tregere boligmarked i både Norge og Danmark, samt etableringskostnader i Finland trekkes frem som årsaker.

Resultatet i JM Utland sank fra 41 til 17 millioner svenske kroner i tredje kvartal målt mot samme periode i fjor. Også året sett under ett ligger man etter 2006-tallene.

Rapporten gir ingen konkrete tall for JM Byggholt, men tar for seg det norske markedet i en kommentar.

Man skriver at det norske markedet kjennetegnes av minsket etterspørsel, lavere priser, stort utbud av boliger og dyre tomter. Det er kombinasjonen lavere salg og høyere byggekostnader som får skylden for minsket resultatmargin.