Nå blir det mer firefeltsveier

Samferdselsdepartementet valgte å lytte til fagfolkene, og har gitt sin tilslutning til at det kan bygges firefelt på veier med lavere trafikkbilde og smalere firefelt hvor det i dag allerede er lagt opp til firefeltsvei.

Det er godt nytt for alle bilister. Det vil kunne gi mer vei for pengene og en tryggere trafikkhverdag.

Som kjent er møteulykker overrepresentert blant de aller mest alvorlige ulykkene. Kjøretøy som treffer hverandre front mot front har et enormt skadepotensial, og tar hvert eneste år livet av mange personer i trafikken. For selv om vi er blant de mest trafikksikre landene i verden, omkommer fortsatt altfor mange som følge av møteulykker. Det er flere måter å hindre møteulykker på, som ved bruk midtdeler, veksling mellom to- og trefeltsveier – men å bygge ut firefeltsveier er den beste løsningen, både med tanke på sikkerhet og fremkommelighet.

Dette er selvsagt også som regel de dyreste alternativene i en planleggings- og utbyggingsfase – ettersom det skal bygges mer vei per meter enn om man valgte andre løsninger. På sikt vil dette likevel kunne ha så klare fordeler at det bør velges langt mer enn hva vi har gjort i Norge i moderne tid. Det er fortsatt veldig mange mil av hovedtransportårene mellom våre største byer som ikke har et godt nok veinett. Firefeltsvei skulle selvsagt vært bygd ut mellom storbyene for flere tiår siden, men ulike prioriteringer tilbake i tid medførte at man valgte andre løsninger rundt om i landet enn å prioritere hovedferdselsårene.

I den senere tid har vi derimot sett at det bygges stadig mer firefelts vei, og med de nye reglene fra Samferdselsdepartementet ligger det nå an til at det kan bygges ut enda mer firefelts strekninger enn vi har sett tidligere. Helt konkret innebærer beslutningen fra departementet at på veier med mellom 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet, som i dag bygges som to- og trefeltsveier, vil det bli mulig å bygge firefeltsvei. Veien skal ha en bredde på 19,0-21,5 meter og en skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter. Samtidig bygges det i dag firefeltsveier på strekninger med mellom 12.000 til 20.000 kjøretøy i døgnet. Med de nye reglene vil det være mulig å bygge en smalere firefelts vei på disse strekningene, som kan han en bredde 20,0-23,0 meter og ha en skulderbredde på mellom 2 og 2,75 meter.

Dette betyr altså at man i større grad kan bygge firefelt på veier som tidligere har blitt bygget med to og tre felt, og ikke minst at man kan bygge smalere firefelt på veier som også tidligere oppfylte kravene til firefelt. Dette gir flere meter firefelts vei for pengene, og vil kunne bedre fremkommeligheten for bilistene på en rekke strekninger, men enda viktigere, det vil gi en helt ny sikkerhetsdimensjon.