Første sivile fly fra Rygge sommeren 2007

Går alt etter planen, kan det første sivile passasjerflyet ta av fra Moss Lufthavn Rygge på sensommeren neste år.

Det bekrefter styreleder Egil M. Ullebø i Rygge sivile lufthavn A/S til NTB. Onsdag ble det klart at alle viktige avtaler mellom selskapet og Forsvaret nå er ferdig forhandlet og godkjent av begge parter. Vi har jobbet med denne saken siden 1999. Dagens avtaleverk kaller jeg gjerne historisk, sier Ullebø, som nå er klar til å gå løs på de mange praktiske oppgavene som skal løses før første fly kan ta av om 18 måneder fra nå. Mellom 200 og 300 millioner Ullebø sier arbeidet med å klargjøre selve flyplassen og anleggene for avgang og ankomst vil koste mellom 200 og 300 millioner kroner. Oppgraderingen av selve flyplassen med lys, merker og andre nødvendige tiltak for flysikkerheten skal Forsvaret gjennomføre, men Rygge sivile lufthavn skal betale, sier Ullebø. Vi har et konsept klart for utformingen av flyplassens lokaler. De er i hovedsak ferdige fra arkitektens hånd, men vi vil også drøfte noen punkter med aktuelle operatører. Den viktigste operatøren er flyselskapene som er interessert. Dem vil Ullebø ikke navngi. I tillegg må det gjøres avtaler som gjelder alle typer betjening av flyplassen, sier Ullebø. Forsvaret fornøyd Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen bekrefter at alle utgifter Forsvaret påføres som følge av planlegging og prosjektering, etablering, drift og vedlikehold skal dekkes av den sivile lufthavnen. Samferdselsdepartementet vil som konsesjonsmyndighet fortsatt ha det samferdselspolitiske ansvaret for Moss lufthavn, Rygge, sier Strøm-Erichsen. Hun mener det nå er helt opp til Rygge sivile lufthavn å utnytte de kommersielle mulighetene flyplassen åpner for. Forsvarsdepartementet godkjente den 6. januar en overordnet samarbeidsavtale med det sivile selskapet. I ukene etter har det lykkes å få på plass både en prosjektavtale, en investeringsavtale og en festeavtale. Det eneste som gjenstår er en lokal driftsavtale som partene betrakter som en kurant sak. Sprer trafikken Det er forskjellige lavprisselskap i tillegg til charterselskapene som har vært nevnt i forbindelse med flyplassen sør for Oslo. I dag er det i Østlandsområdet bare Ryanair med avganger fra Torp som konkurrerer med Gardermoen. Torp har Telemark, Vestfold og Nedre Buskerud som sitt primære marked. Moss vil i praksis også betjene Oslo og Akershus fordi trafikkforholdene gjør det lettere og raskere å komme til Moss enn til Gardermoen for store deler av befolkningen sør for Oslo. Det store spørsmålet er likevel hvilke selskap som ser seg tjent med å legge sin base til Moss. Det store lavprisselskapet Easyjet har vært nevnt, men styreleder Ullebø avviser å nevne noe navn på aktuelle operatører.