Hardangerbrua vedtas etter omkamp

Snart ti år etter at Stortinget sa nei til Hardangerbrua har stemningen snudd. Om en ukes tid blir brua vedtatt i Stortinget.

Det er en historisk hending og særlig gledelig er det for kommunene som har arbeidet for brua hele tiden, sier tidligere ordfører i Eidfjord, Samson Instanes (Sp). Han var sentral i kampen for brua i 1996, men måtte se på at regjeringen og flertallet på Stortinget gikk mot prosjektet. Nå gleder han seg over at det politiske flertallet har snudd. En enstemmig transportkomité gikk torsdag inn for brua, og den 28. februar blir saken endelig avgjort i Stortinget. Begeistringen er stor i Hardanger nå, sier den tidligere ordføreren som nå er pensjonist. Tiden moden Stortingsrepresentant Torstein Rudihagen (Ap) var statssekretær i Samferdselsdepartementet i 1996 og gikk mot brua. Nå støtter han byggingen som medlem i transportkomiteen. På spørsmål om hva som har endret seg på ti år sier Rudihagen at tiden har arbeidet for brua. De som kjempet for brua har aldri gitt opp arbeidet. Tiden er moden nå. Indre Hardanger er et område som er avhengig av gode kommunikasjoner. Da må vi legge til rette for det, sier Rudihagen. Han peker også på at finansieringsopplegget er mye bedre enn for ti år siden, sett fra statens side. Det rene statstilskuddet er nå 180 millioner kroner. Det er et gedigent spleiselag som nå sørger for finansiering av brua, sier Rudihagen. Han mener også at selve bruprosjektet er bedre, utseendemessig og miljømessig. Forrige gang var det snakk om store steintipper ved brufestene, nå går trafikken fra brua inn i tunneler på begges sider. Dessuten er det jo framholdt fra reiselivshold at brua blir en attraksjon i seg selv, sier Rudihagen. Motstand Ikke alle er enige i at brua blir en turistattraksjon. De store inngrepene i miljøet er en av grunnene til at blant andre Norges Naturvernforbund har protestert mot prosjektet. SV i Hordaland er mot brua, og også i Hardanger finnes det motstandere. Brumotstanderne stiller blant annet spørsmål ved trafikkprognosene og mener bompengeinntektene kan bli laver enn antatt. Naturvernforbundet frykter at en svikt i bompengeinntektene vil tvinge fram opprusting av veien over Hardangervidda, noe som kan skade både natur og villreintrekk. Landets lengste Hardangerbrua blir med sine 1.380 meter den lengste hengebrua i Norge. Hovedspennet blir 1.310 meter og brutårnene rager 186 meter opp over fjorden. Brua skal gå litt vest for dagens ferjeforbindelse Brimnes Bruravik. På begge sider av fjorden går brua inn i tunneler i fjellet. På vestsiden blir påkjøringen en rundkjøring inne i Vallaviktunnelen. Kostnadene for brua vil totalt komme på 2,2 milliarder kroner, selve brua koster 1,8 milliarder kroner, men også renter og omkostninger i bompengeperioden skal dekkes inn av brukerbetaling. De veifarende skal betale 1,5 milliarder av beløpet gjennom bompenger fra brua åpnes for trafikk i 2011 og i 15 år framover. Resten finansieres med konsesjonskraftinntekter fra fylket, tilskudd fra kommunene, sparte ferjesubsidier og tilskudd fra staten. Stortingets transportkomité gikk sist torsdag enstemmig inn for bru, men Frps representanter gikk mot bompenger. Det er likevel liten tvil om at denne finansieringsmåten blir valgt når brusaken kommer opp i Stortinget.