Fra 2014 til 2019 (til og med august) har Statsbygg kjøpt inn konsulenttjenester i prosjektroganisasjonen for 251 millioner kroner. Dronefoto: Arve Brekkhus

Statsbyggs konsulentregning på Campus Ås har passert 250 millioner

59 prosent av prosjektorganisasjonen til Statsbygg på Campus Ås er innleide konsulenter, og regningen har foreløpig kommet opp i 251 millioner. Statsbygg avviser at konsulentbruken er ute av kontroll.

Campus Ås

Statsbygg oppfører det nye veterinærbygget på Campus Ås der Veterinærinstituttet og Veterinærhøgskolen skal samlokaliseres når de flytter fra Adamstuen i Oslo.

Veterinærhøgskolen er en del av Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), mens Veterinærinstituttet er et selvstendig biomedisinsk forskningsinstitutt.

Det nye veterinærbygget blir på ca. 63.100 kvadratmeter. I dette prosjektet inngår et fellesbygg med bl.a. bibliotek og kantine. Planene for prosjektet utarbeides i nært samarbeid med brukerne.

Kilde: Statsbygg.no

Nylig meldte fagbladet Khrono at byggingen av Campus Ås sprekker med nærmere én milliard kroner.

Utbyggingen ble før sommeren 2018 beregnet å koste litt over syv milliarder kroner, og i fjor vedtok Stortinget å øke rammen til 7,2 milliarder.

I forslaget til statsbudsjett for 2020 er det foreslått ytterligere en økning på 681 millioner av den forrige justeringen. Nå har rammen for prosjektet, som er minst syv måneder forsinket, bikket åtte milliarder,  ifølge Khrono.

Statsbygg har blant annet forklart økningen med at Campus Ås er et stort og komplekst prosjekt med mange tekniske installasjoner, utfordringer for byggtkenisk framdrift og behov for utfyllende prosjektering.

Men kostnadene løper også fort i byggherrens egen prosjektorganisasjon.

Byggeindustrien kan i dag fortelle at konsulentregningene har est ut år for år på byggeprosjektet, noe som også vært tilfelle på Statsbyggs Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum.

Som Byggeindustrien fortalte i forrige uke, har konsulentregningen under byggigen av det nye nasjonalmuseet foreløpig kommet opp i 172,5 millioner.

På Campus Ås-prosjektet er konsulentbruken enda høyere.

Statsbygg opplyser til Byggeindustrien at innleid kompetanse i prosjektorganisasjonen, som teller 49 personer, utgjør 59 prosent.

Diagrammet viser tydelig at konsulentbruken på Campus Ås har steget år for år. Tallet for 2019 gjelder frem til og med august. Klikk for større versjon.

Oversikten Byggeindustrien har fått fra Statsbygg viser følgende kostnadsutvikling for innleie:

  • 2014: 19 millioner, inkl mva.
  • 2015: 32 millioner inkl mva.
  • 2016: 40,625 millioner inkl mva.
  • 2017: 51 millioner, inkl mva.
  • 2018: 61 millioner inkl mva.
  • 2019 (til og med august): 47,375 millioner inkl mva.

Totalt i prosjektperioden har Statsbygg dermed brukt 251 millioner kroner på innleid prosjektkompetanse på Campus Ås.

Overvekt av innleide på ledelsesnivå

Blant lederne er det overvekt av innleide, men prosjektdirektøren på Campus Ås er fast ansatt i Statsbygg.

Kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Aschim i Statsbygg. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– I ledelsen sitter det 12 ledere inkludert prosjektdirektør; syv av dem er leid inn og de har ansvar for prosjektering, fremdrift, VVS, brukerutstyr, sluttfase, kvalitet og opplæring, og en er assisterende prosjektdirektør. De fem lederne som er fast ansatte i Statsbygg er foruten prosjektdirektøren, ledere med ansvar for SHA, produksjon, prosjektstyring og kommunikasjon, opplyser kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Aschim i Statsbygg til Byggeindustrien.

– Ikke ute av kontroll

Hun sier kostnadene knyttet innleide konsulenter på ingen måte er ute av kontroll.

– Dette er ikke en uplanlagt situasjon. Campus Ås-innleien er innenfor de rammene som er lagt for prosjektgjennomføringen og omfanget speiler hva vi har av tilgjengelig kompetanse selv og hva vi trenger av ressurser på prosjektet. Det er det som styrer innleiebruken vår.

– Men er ikke 59 prosent innleie i en prosjektorganisasjon hos Statsbygg, som har ledelse av byggeprosjekter som en av sine hovedoppgaver, veldig høyt?

– Vi jobber for å bruke den kompetanse vi selv har i våre rekker på alle våre prosjekter. Men i noen prosjekter må vi leie inn ressurser. Det viktigste oppdraget vårt er å gjennomføre de oppgavene som vi er satt til å gjøre innenfor tids- og kostnadsrammer, og da må vi finne den kompetansen som er ledig når det er behov for den, sier Aschim.

– Betyr det at dere har for mye å gjøre når innleiebruken er såpass stor?

– Nei, det betyr at det er behov for komptanse som ikke er tilgjengelig i egne rekker når behovet oppstår. Vi får gjort det vi skal. Alle prosjekter følger vår prosjektmodell og styringssystemer blir kontrollert på vanlig måte med de rutinene vi har i Statsbygg, sier Hege Njaa Aschim.

BNL kritiske

Administrerende direktør Jon Sandnes i Byggenæringens Landsforening (BNL) er kritisk til utviklingen med innleide konsulenter i byggherrenes prosjektorganisasjoner. Foto: BNL

Byggenæringens Landsforening kritiserte i forrige uke omfanget av innleide konsulenter på Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum. BNL-sjef Jon Sandnes uttrykte bekymring for utviklingen og mener den er en trussel mot den norske tillitsmodellen.  

– Dette er en trend man har sett i Europa over tid der han har supervisorer på byggeplassene for å peke og passe på at fagarbeiderne gjør det de skal. Det er en uheldig utvikling og ikke bærekraftig i det lange løp. I Norge har vi over tid bygget opp en modell der man har hatt fagarbeidere med kompetanse til å gjøre jobben de er satt til å gjøre, og da trenger man ikke et stort antall supervisorer for å passe på, sier Sandnes.

Statsbygg kjenner seg ikke igjen

Statsbyggs Hege Njaa Aschim sier hun ikke kjenner seg igjen i supervisor-beskrivelsen til BNL-sjefen.

– I våre byggeprosjekter er det Statsbygg som er «supervisoren». Med det mener jeg at det er vi som legger føringen og rammene for hvordan byggeprosjektene våre skal drives. Når vi får et byggherreoppdrag setter vi sammen en egnet prosjektorganisasjon. Da ser vi etter egen kompetanse først, og dersom vi ikke har tilstrekkelig kompetanse internt tilgjengelig, må vi finne den annet sted, som gjennom å leie. Det er en nødvendighet i noen tilfeller.

– Har dere kommet inn i en ond sirkel der dere ikke klarer å konkurrere på lønn, mister egen kompetanse og deretter ender opp med å måtte leie inn nødvendig kompetanse fra prosjektlederfirma?

– Nei. Vi har veldig mange kompetente medarbeidere hos oss. Det er nok riktig at vi ikke alltid kan konkurrere på lønn, men det vi kan konkurrere på er utrolig fascinerende oppgaver der våre ansatte får mulighet til å utvikle seg selv og samtidig utgjøre en forskjell i samfunnet. Men jeg må få understreke at vi ikke leier inn vilkårlig, det er spesiell kompetanse vi ser etter når vi tyr til innleie. Og så er heller ikke innleie den vanlige praksisen i våre prosjekter. I langt de fleste av våre prosjekter har vi normalt egne ansatte i prosjektorganisasjonene, sier Aschim.