Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bane NOR-sjefen vil prioritere lange strekninger før de bygger i sentrum

Publisert: 13.08.2019 15:59. Sist endret: 13.08.2019 16:14.

Prisen på å bygge jernbane inne i byer er skyhøy. Derfor vil Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund og jernbanedirektør Kirsti Slotsvik prioritere lange strekninger inn mot Intercity-byene før de bygger i sentrum.

  • Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo

  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0

  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret

  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert

Nettleder

Lytt til næringen i utdanningsreformen

Les også:

  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo
  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0
  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret
  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert
  • To nye og tøffe arbeidshester fra Ford
  • Mesta lavest på riksveier i vest
  • 19-åring fløyet til sykehus etter arbeidsulykke på Bømlo
  • Statens vegvesen tester utslippsfri brøyting av gang- og sykkelveger
  • To personer dømt for grovt bedrageri og grov økonomisk utroskap i Nittedal
  • Plan- og bygningsetaten i Oslo kritisk til reguleringsplanen for nye sykehus
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

kirsti slotsvik
 

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik deltok under Bane NORs arrangement om fremtidens transport under Arendalsuka. 

Fremtidens transport var tema da Bane NOR inviterte både Nye Veier, Statens vegvesen og Sintef til debatt under Arendalsuka tirsdag.

I innlegget sitt gjentok jernbanedirektør Kirsti Slotsvik det hun sa i podkasten Byggeplassen nylig, nemlig at hun ønsker seg en utbygging av de lange Intercity-strekningene før man bygger nytt i sentrum av stasjonsbyene.

Men hun vil ikke ha matestasjoner. I stedet vil hun koble nye jernbanespor på eksisterende infrastruktur.

Som Byggeindustrien har meldt i sommer, er en rekke av Intercity-prosjektene i ferd med å sprekke med flere tiltallsmilliarder til sammen.

Kostnadsutviklingen bekymrer jernbanedirektøren.

- Det bekymrer oss at Intercity er blitt dyrt, og det er nettopp det som gjør at vi må prioritere. Jeg mener Bane NOR må se på det jeg kaller landeveistrekningene der det er mye greiere å få ned kostnadene. Og så tror jeg vi kan bruke tid og se om det er noe å lære når vi skal bygge i by. Tar vi for stor plass? River vi for mye? Tenker vi feil i forhold til hvor mye vi må gjøre for å få gode fremtidsrettede løsninger, sa Kirsti Slotsvik under arrangementet.

- Det som blir utfordringen i den neste NTP’en er prioritering av prosjektene. Jeg har aldri sagt at vi ikke skal bygge Intercity mellom byene, jeg har bare sagt at dersom vi må prioritere så må vi prioritere strekningene imellom. Det er forferdelig mye gammelt og dårlig i dag, sa Kirsti Slotsvik og trakk fram Hamar som et eksempel.

- Der vi ser at vi virkelig kan spare tid. Dersom Bane NOR får bygge frem til Åkersvika, så kan vi koble oss inn på Hamar stasjon derifra, sa Slotsvik.

Les også:
  • InterCity-prosjekt sprekker med én milliard – flere problemer i vente
  • Frykter nye milliardpåslag på InterCity-prosjekt
  • Ny milliardsmell for InterCity-prosjekt – hovedentreprise ble 1,5 milliarder dyrere enn anslått

Får støtte av Bane NOR-sjefen

Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund er på linje med jernbanedirektøren.

- Det hun gir inntrykk for er det samme vi sa under jernbanekonferansen i mars. Vi mener vi er nødt til å bygge ut de delene av prosjektene som gir den største samfunnsøkonomiske effekten først. For å ta Hamar som et eksempel, så betyr det som Slotsvik sier å bygge til Åkersvika først, slik at vi får frekvenstilbudet opp og reisetiden mellom Hamar-Oslo ned. Det vil fortsatt være mulig å oppnå en reisetid på 55 minutter, sier Gorm Frimannslund til Byggeindustrien.

Dårlig samfunnsøkonomi å bygge i by først

Han mener det vil være dårlig samfunnsøkonomi å bygge seg gjennom Hamar sentrum som neste parsell.

- Da vil vi dra på oss store kostnader uten å få nesten noen effekt ut av det. Da er det mye bedre for oss å se at det neste stedet vi skal bruke penger, er et sted som gir vesentlig bedre effekt i form av reisetid eller frekvens.

- Og da handler det å utnytte eksisterende infrastruktur?

- Ja, i størst mulig grad. Det siste vi bør gjøre, hvis vi fortsatt snakker om utbyggingen av Dovrebanen mellom Oslo og Lillehammer, er å gjøre noe som er veldig kostbart og som ikke gir oss større effekt, nemlig å gjøre større inngrep i bysentrum. Det gjelder ikke bare Hamar, men alle byer, sier Gorm Frimannslund.

Vil gi avklaringer til byene

Bane NOR-sjefen har forståelse for at Intercity-byene har behov for planavklaringer for å kunne drive byutvikling.

- På Hamar må de vite om det blir øst eller vest, og det må vi greie å klare å avklare mye tidligere enn når vi skal begynne å bygge. Byene må vite hvordan de skal vokse. I Hamar legger jernbanen i dag beslag på to alternativer med store inngrep, og da forstår jeg at det blir problematisk. De trenger en avklaring for å drive byutviklingen. Vi kan leve med begge alternativene, sier Gorm Frimannslund.

Les også:
  • Jernbanedirektøren i podkast: Når et jernbaneprosjekt sprekker med flere hundre prosent, hva gjør vi da?

Nøkkelord:

Bane NOR, Jernbane, Politikk
 

Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

 

Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo

 

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

 

NRK-profil ny leder for innovasjon i Rodeo arktiekter

 

Han tar over etter Bettina Sandvin i Vegvesenet

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen