Elektrisk og digitalisert Bauma

Bauma i München er noe helt spesielt. Ingen andre steder opplever man en møteplass som dette - uansett hvilken bransje eller næring man tilhører. Det er noe helt eget når milliarder av kroner brukes på en utstilling for på vise frem hvilke nyheter som skal prege byggenæringen de neste årene.

Bauma arrangeres hvert tredje år – og årets utgave av arrangementet skal samle hele 600.000 mennesker i løpet av den travel messeuken på Messe München. Her har 3.700 utstillere fra alle kontinenter samlet seg for å vise hele verdenspublikummet hva næringens maskin- og utstyrsprodusenter har klart å komme opp med av gode ideer og nye muligheter for å prege utviklingen av næringen.

Målet for alle er selvsagt å tiltrekke seg flest mulig kunder og besøkende til nettopp sin stand – med sine produkter og løsninger, som på hver sin måte kan bidra med noe nytt for å øke effektiviteten og bedre resultatene for potensielle kjøpere. Nettopp effekten denne messen alene har, har gjort at en rekke produsenter planlegger sine aller største lanseringer i forbindelse med denne utstillingen. Slik er det selvsagt i år også. På hvert et lite hjørne av utstillingsarealet, som rommer rundt 414.000 kvadratmeter ute og inne, er det fylt opp med produkter som leverandørene mener skal bidra til å bringe næringen videre opp og frem.

Langt fra alt som vises frem kan karakteriseres som hverken revolusjonerende eller nyskapende på noe vis. De ulike produktene er tilpasset ulike markeder – og vi skal ikke avfeie det faktum at for det norske og skandinaviske markedet skal lista legges høyt for å kunne tilføre noe helt nytt og banebrytende. I Norden og Skandinavia er markedet preget av bruk av det mest moderne utstyret som finnes – og disse produktene er langt fra de billigste på markedet. Effektive og gode maskiner og smart bruk av utstyret, er avgjørende om man skal kunne drive godt nok i dagens tøffe konkurransebilde.

Det er i år to forhold som viser godt igjen hos utstillerne – spesielt for de som satser på det Nordeuropeiske markedet; det er bruk av digitale hjelpemidler og elektrisk drift av maskiner og utstyr.

For å ta det siste først; for tre år siden var elektriske anleggsmaskiner så og si fraværende på Bauma. Og det som fantes var av det mer kuriøse slaget – og ikke tenkt for masseproduksjon – men mer for å vise hva man kunne satse på litt lenger frem i løypa. Nå er man kommet noen få år lenger frem i tid, og bildet er helt forandret. I Norge er elektrisk drift av biler og anleggsmaskiner blitt en viktig del av utviklingen. Elektriske biler er blitt en selvfølge, men elektriske anleggsmaskiner er noe som er på vei opp – og er i ferd med å gå viere fra prototypstadiet til å bli lansert i markedet. Det er ingen overdrivelse å si at vi i Norge er verdensledende innen bruk av eldrift på anleggsmaskiner. Krav fra både myndigheter og byggherrer har i sterk grad vært med å prege denne utviklingen – og vi ser at flere spennende nyheter allerede er lansert og er på gang.

Flere av disse modellene er utviklet og produsert i Norge for den lokale markedet, gjenre med noe hjelp av de internasjonale produsentene i ryggen. Nå ser vi at også de internasjonale gigantene er begynt å våkne – og mange av utstillerne vi i Byggeindustrien har besøkt på messen har nettopp dradd frem sine elektriske løsninger når de skal vise frem sine nyeste produkter. Og dette er ikke bare fordi vi kommer fra Norge – dette er noe mange er meget opptatt av å vise frem og som de bruker mye tid og ressurser på utvikle og lansere i markedet. Det er fortsatt et langt stykke frem før vi kan kalle det en eklektisk revolusjon på det internasjonale markedet, men vi kan gjenre kalle endringen i tankesett for en aldri så liten revolusjon. Nå jobber man aktivt for å utvikle elektriske maskiner -bare de nærmeste par årene med kontinuerlig videreutvikling av teknologien vil kunne si hvor langt dette kan ta den tekniske utviklingen både på noe kortere og lengre sikt.

At det vil komme maskiner som skal takle langt større oppgaver enn vi kan se med dagens maskiner, er det ikke noen tvil om. Legges det nok ressurser i potten, er mulighetene enorme om det satses riktig. Her kan vi helt klart si at det norske markedet har vært banebrytende for ulvikingen – og vi ser blant annet at Cat har viet god plass på sin stand til å vise frem den "norske" elektriske 25-tonneren med Cat-logo på siden. Denne ble vist frem for første gang på Vei og Anlegg i fjor, men allerede har entreprenørene tatt i bruk maskinen.

Vi er fortsatt i en tidlig fase av denne utviklingen, men det kommer nå til å skje raskt når vi ser på hva de ulike leverandørene allerede kan vise frem. Noen hadde kanskje håpet på et enda større kvantesprang på årets messe – men for de som har fulgt denne bransjen gjennom en lengre periode, kan mant trygt slå fast at det har vært en stor utvikling bare de siste par årene – og mer vil komme – det ser vi på tilbakemeldingene fra utstillerne.

Også innen digitaliseringsarbeidet har det skjedd mye den senere tiden. I en rekke markeder rundt om i verden er dette ikke noe som har blitt så høyt prioritert som vi har sett i Norge, der man gjerne ønsker å bruke det nyeste og mest moderne utstyret – som da selvsagt også koster noe mer. Nå presenteres nye og bedre digitale løsninger for et bredere publikum – og en rekke av utstillerne legger ned store ressurser i få de ulike maskinene og komponentene til å snakke sammen digitalt og sørge for at nye hjelpemidler skal gjøre det mulig å jobbe bedre, smartere, sikrere og mer miljøvennlig med hjelp av moderne hjelpemidler. Det at digitale løsninger lanseres på en bredere front enn tidligere, er også med på å bidra til presse prisene og at denne typen teknologi gjøres tilgjengelig for flere.

Er du en av de rundt 600.000 som skal besøke årets utgave av Bauma vil du kunne se dette med egne øyne. For de som ikke har mulighet til å ta turen til München, vil du de neste dagene finne mye stoff fra Bauma 2019 her på bygg.no.