MEF:Løftebrudd om veginvesteringer

MEF er skuffet over at Bondevik-regjeringen ikke følger opp løftene fra Sem-erklæringen og vedtakene i Nasjonal Transportplan fra 2001 om økte investeringer til veg, sier MEFs administrerende direktør Trond Johannesen.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Bevilgningen til vegformål øker med bare vel 225 millioner kroner i forhold til årets budsjett, og ligger med dette 1,2 milliarder kroner på etterskudd i forhold til målet i Nasjonal Transportplan. Transportbehovet vokser sterkere enn forutsatt, og vi har store og viktige utbyggingsoppgaver foran oss. Da er det skuffende at regjeringen så lett løper fra Stortingets vedtak i 2001, sier Johannesen. Vegproduksjon AS fortsatt hemmelig MEF er også svært skuffet over at regjeringen bryter eget løfte om å redegjøre i Statsbudsjettet for budsjettmessige konsekvenser av etableringen av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet som statsaksjeselskap. - Samferdselsdepartementet vil ikke engang røpe datoen for når redegjørelsen om vilkårene for det nye statsaksjeselskapet kommer. Men regjeringen tar fortsatt sikte på full konkurranseutsetting fra 1.januar 2003. En ny, svært stor aktør skal inn på det norske markedet, noe som radikalt vil endre konkurranseforholdene i anleggsbransjen. Da må Stortinget få god tid til å vurdere om vilkårene det nye selskapet får imøtekommer kravet om rettferdig konkurranse. Det haster, og MEF forutsetter at denne saken raskt legges fram for Stortinget, fortsetter Johannesen. Skattefradrag for forskning MEF ser det som svært positivt at alle bedrifter opptil 250 ansatte nå får 20 prosent skattefradrag for midler til forskning og utvikling (FoU). - Dette gir anleggsbransjen og MEFs medlemsbedrifter større muligheter til å satse på prosjekter som kan fornye og forbedre bransjen til beste for alle som skal ha utført anleggsarbeid. Landslinjene videreføres MEF konstaterer at ordningen med Landslinjene videreføres med en økning på 4,5 millioner kroner i forhold til inneværende års budsjett. Det er fortsatt uklart hva dette vil bety for linjene som er avgjørende for anleggsbransjen. Kostnadene for hver elevplass ved anleggsmaskinfører- og anleggsmaskinreparatørlinjene er betydelig større enn tilskuddet som har vært uendret i flere år, og behovet for oppjustering av tilskuddet er stort, understreker Johannesen. Lærlingtilskuddet videreføres trolig Budsjettet sier ingen ting spesifikt om størrelsen på lærlingtilskuddet. Posten ble i forbindelse med fjorårets budsjett overført til Kommunal- og regionaldepartementets (KRDs) rammebevilgning til fylkeskommunene. Budsjettforslaget omtaler ikke lærlingtilskuddet. Det er Utdannings- og forskningsdepartementet (UDF) som i et rundskriv senere vil informere om rutinene og vilkårene for tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger og lærekandidater. MEF forutsetter at tilskuddet videreføres minst på samme nivå som inneværende år, avslutter Johannesen.

Powered by Labrador CMS