Henning Scheel - Foto: Thor Erik Skarpen

Det blir mange oppdrag og store oppdrag for entreprenører fremover

Det skal bevilges mer penger til norsk jernbaneutbygging enn noen gang tidligere. Både Bane NOR og næringslivet er tilfreds med regjeringens og Stortingets satsning gjennom Nasjonal Transportplan. Vi må nå sørge for at dette blir en suksess og at Norge får mest mulig jernbane for pengene.

Henning Scheel

Kontrakts- og markedsdirektør i Utbyggingsdivisjonen i Bane NOR

Jernbaneteknisk kapasitet, pris og «buss for tog»
Den siste uken har debatten gått om norske entreprenørers kapasitet på utbygging av jernbaneprosjekter (InterCity) i årene som kommer. Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA) er tydelig på at norske entreprenører vil kunne levere svært langt over dagens kapasitet i årene som kommer. Bane NOR har i sine uttalelser påpekt at særlig den jernbanetekniske kapasiteten kan bli for hardt presset basert på utbyggingsrekkefølgen gitt i Nasjonal Transportplan, samtidig som en kraftig utbyggings-topp over en kortere periode kan resultere i kvalitetsutfordringer og kostnadsøkninger. Sist, men ikke minst, vil en kraftig utbyggings-topp medføre store samtidige jernbanestengninger og derigjennom altfor lange perioder med «buss for tog» for de reisende.

Mange og store oppdrag
Det som er sikkert er at det vil bli mange oppdrag og store oppdrag for entreprenører fremover. InterCity-utbyggingen er en storsatsning, og utgjør de aller største utbyggingsprosjektene vi har i fastlands-Norge. Bane NOR er helt avhengig av å ha entreprenørbransjen med oss på jernbanesatsingen i årene som kommer. Utspillene fra EBA er positive i så måte, likedan er signalene Bane NOR får når vi møter enkelt entreprenørene til samtaler. Det som også er klart for entreprenørene og Bane NOR er at de store prosjektene også er meget komplekse, hvilket fordrer både kapasitets- og kompetanseløft fremover.

Kontraktsformer
En siste del av debatten har handlet om kontraktstype - Norsk Standard (NS) eller Norsk Totalkontrakt (NTK). Bane NOR benytter begge typer kontraktsformer i dag og vil også i fremtiden benytte begge kontraktsformer. Bane NOR benytter NS på flesteparten av anskaffelsene mens NTK er forbeholdt de aller største prosjektkontraktene, eksempelvis ved utbyggingen av Follobanen. Vi bygger videre på erfaringene med begge standardene, og for de største anleggskontraktene våre fungerer NTK godt. Målet er forutsigbar prosjektgjennomføring og å unngå de store plunder og heft kravene. Vi opplever i en-til-en dialog med entreprenørene at de viser forståelse for at noe må gjøres for å sikre god kontroll underveis på prosjektene.

Avklaringer underveis reduserer konfliktsnivået
Norsk Totalkontrakt ble utviklet for å sikre god prosjektstyring i offshorebransjen, med dens store og komplekse prosjekt. NTK-malen er justert slik at den er velegnet til bruk på anlegg. Bane NOR har blant annet tilpasset bestemmelser og mekanismer for å balansere risiko for grunnforhold – etter dialog med bransjen. NTK har en velprøvd mekanisme som sikrer behandling og avklaring av krav underveis i prosjektene, noe som er avgjørende for å redusere konfliktnivået i store og langvarige prosjekt. Fokus på å lukke krav underveis krever god disiplin og økt prosjektledelseskapasitet hos både byggherre og entreprenør. Dette grepet er avgjørende for å lykkes. NTK kontraktene balanseres også ved at de har satt en samlet ansvarsbegrensning for entreprenøren. Vi ønsker å lykkes sammen med entreprenørene, og som byggherre ønsker vi å fokusere på samhandling og legge til rette for at entreprenørene blir så gode som mulig.

60 milliarder i markedet neste tre år
Bane NOR har et sterkt ønske om at norske entreprenører skal være konkurransedyktige og vinne de store kontraktene våre. De neste tre årene planlegger Bane NOR å gå i markedet med rundt 15 InterCity-kontrakter med en samlet verdi på omtrent 60 milliarder kroner. I tillegg planlegges en økning av mindre prosjekter og fornyelse av jernbanen samt et betydelig antall store kontrakter fra andre offentlige byggherrer. Med andre ord; det ligger an til stor aktivitet innen anlegg og jernbane de neste årene. Vi gleder oss over at entreprenørene rigger seg til for denne veksten.